TY - JOUR ID - 704202 TI - اثربخشی برنامه آموزشی ابراز وجود بر تاب‌آوری و نشانه‌های بالینی دانش‌آموزان دارای علائم اختلال اضطراب فراگیر JO - جامعه شناسی آموزش و پرورش JA - IJES LA - fa SN - AU - احمدی, مسعود AU - قاسمی, مسعود AU - شهریاری احمدی, منصوره AD - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی. واحد تهران مرکزی. دانشگاه آزاد اسلامی. تهران. ایران AD - استادیار گروه روانشناسی. واحد تهران مرکزی. دانشگاه آزاد اسلامی. تهران. ایران. AD - استادیار گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 9 IS - 1 SP - 205 EP - 214 KW - برنامه آموزشی KW - ابراز وجود KW - تاب‌آوری KW - نشانه‌های بالینی KW - اضطراب فراگیر KW - دانش‌آموزان DO - 10.22034/ijes.2022.553033.1304 N2 - هدف: اختلال اضطراب فراگیر دارای پیامدهای منفی زیادی از جمله کاهش تاب‌آوری است. بنابراین، هدف این پژوهش اثربخشی برنامه آموزشی ابراز وجود بر تاب‌آوری و نشانه‌های بالینی دانش‌آموزان دارای علائم اختلال اضطراب فراگیر بود.روش‌شناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانش‌آموزان پسر 16 تا 18 ساله دوره دوم متوسطه شهر کرج در سال تحصیلی 99-1398 بودند که از میان آنها 50 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه 25 نفری شامل گروه‌های آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 60 دقیقه‌ای تحت برنامه آموزشی ابراز وجود قرار گرفت و در این مدت گروه کنترل آموزشی ندید. داده‌ها با مقیاس تاب‌آوری (Connor and Davidson, 2003) و پرسشنامه اختلال اضطراب فراگیر (Spitzer, Kroenke, Williams and Lowe, 2006) گردآوری و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرم‌افزار SPSS نسخه 24 تحلیل شدند.یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که گروه‌های آزمایش و کنترل از نظر متغیرهای تاب‌آوری و نشانه‌های بالینی اختلال اضطراب فراگیر تفاوت معنی‌داری داشتند. به عبارت دیگر، برنامه آموزشی ابراز وجود باعث افزایش تاب‌آوری (001/0, P<25/41=F) و کاهش نشانه‌های بالینی اختلال اضطراب فراگیر (001/0, P<34/28=F) در دانش‌آموزان شد.بحث و نتیجه‌گیری: نتایج نشان‌دهنده اثربخشی برنامه آموزشی ابراز وجود بر تاب‌آوری و نشانه‌های بالینی اختلال اضطراب فراگیر بود. بنابراین، مشاوران و درمانگران می‌توانند از برنامه آموزشی ابراز وجود در کنار سایر روش‌ها و برنامه‌های آموزشی جهت افزایش تاب‌آوری و کاهش نشانه‌های بالینی اختلال اضطراب فراگیر استفاده کنند. UR - https://www.iase-jrn.ir/article_704202.html L1 - https://www.iase-jrn.ir/article_704202_f83366bb62e6a01c15a73bcdc4bdbf4a.pdf ER -