TY - JOUR ID - 704199 TI - بررسی رابطه بین مدیریت استعداد و جامعه پذیری سازمانی با سرمایه های روانشناختی (مطالعه موردی: معلمان دوره ابتدایی شهرستان سقز) JO - جامعه شناسی آموزش و پرورش JA - IJES LA - fa SN - AU - تعجبی, محمود AU - محمدی, پروانه AU - احمدی, محسن AD - استادیار گروه علوم تربیتی –دانشکده علوم انسانی - دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. AD - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی. گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 9 IS - 1 SP - 181 EP - 190 KW - مدیریت استعداد KW - جامعه پذیری سازمانی KW - سرمایه های روانشناختی DO - 10.22034/ijes.2022.542632.1191 N2 - هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مدیریت استعداد و جامعه پذیری سازمانی با سرمایه های روانشناختی انجام شد.روش شناسی: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان سقز در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی  278 نفر از معلمان به طور تصادفی جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد مدیریت استعداد(Cunningham, 2007)، جامعه پذیری سازمانی(Taormina, 1997) و سرمایه های روانشناختی(2007،Luthans, Youssef  , Avolio)  استفاده گردید.داده های تحقیق پس از جمع آوری با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری در نرم افزارهای آماری Lisrel وSPSS تحلیل شدند.یافته­ها: نتایج نشان داد که رابطه مدیریت استعداد با سرمایه های روانشناختی (28/0) با آماره تی 29/4 مثبت و معنادار می باشد(01/0P<)همچنین رابطه جامعه پذیری سازمانی با سرمایه های روانشناختی (64/0) با آماره تی 36/7 مثبت و معنادار بود(01/0P<).بحث و نتیجه ­گیری: با توجه به یافته های پژوهش حاضراز عوامل اثر گذار بر سرمایه­های روانشناختی می تواند مدیریت استعداد و جامعه­پذیری سازمانی باشد. UR - https://www.iase-jrn.ir/article_704199.html L1 - https://www.iase-jrn.ir/article_704199_80f7324e1a5b1ed0b629bccb8fd56f3e.pdf ER -