TY - JOUR ID - 699960 TI - شناسایی چالش‌ها و شاخص‌های موثر در نگرش‌های کارآفرینی در محتوای کتب‌درسی ابتدایی JO - جامعه شناسی آموزش و پرورش JA - IJES LA - fa SN - AU - قنبری, چمران AU - ذکریایی, منیژه AU - ناصریان, جواد AD - دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. AD - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران AD - استادیار، گروه ریاضی و آمار، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 8 IS - 2 SP - 113 EP - 122 KW - چالش‌ها KW - شاخص‌ها KW - نگرش‌های کارآفرینی KW - محتوای کتب‌درسی DO - 10.22034/ijes.2022.552062.1296 N2 - هدف: نگرش‌های کارآفرینی در محتوای کتب‌درسی ابتدایی نقش مهمی در بهبود نگرش‌های کارآفرینانه دانش‌آموزان دارد. در نتیجه، هدف این پژوهش شناسایی چالش‌ها و شاخص‌های موثر در نگرش‌های کارآفرینی در محتوای کتب‌درسی ابتدایی بود. روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نظر زمانی مقطعی، از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا پیمایشی از نوع تحلیلی بود. جامعه پژوهش همه معلمان ابتدایی شهر تکاب در سال تحصیلی 400-1399 به تعداد 362 نفر بودند که بر اساس فرمول کوکران تعداد 127 نفر از آنها با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای بر اساس جنسیت انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق‌ساخته چالش‌ها و شاخص‌های موثر در نگرش‌های کارآفرینی در محتوای کتب‌درسی ابتدایی بود که روایی آن با نظر خبرگان دانشگاهی تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ برای چالش‌های موثر در نگرش‌های کارآفرینی 83/0 و برای شاخص‌های موثر در نگرش‌های کارآفرینی 92/0 بدست آمد. داده‌ها با روش تحلیل عاملی اکتشافی در نرم‌افزار SPSS نسخه 24 تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که چالش‌های موثر در نگرش‌های کارآفرینی در محتوای کتب‌درسی ابتدایی شامل هشت عامل بی‌توجهی به کارآفرینی، تئوری‌پردازی مفاهیم، عدم آموزش، اختیاری‌کردن فعالیت‌ها، کمبود فضا و بستر آموزشی، عدم حمایت مسئولین، عدم ارزشیابی و عدم مهارت معلمان بود و این عوامل توانستند 54/90 درصد از واریانس چالش‌های موثر در نگرش‌های کارآفرینی را تبیین کنند. همچنین، شاخص‌های موثر در نگرش‌های کارآفرینی در محتوای کتب‌درسی ابتدایی شامل هفت عامل خودکارآمدی، مشارکت و تعامل، استعدادیابی، عملیاتی‌سازی و کسب مهارت، بسترسازی و ایجاد فرصت، میل و اعتماد به موفقیت و انعطاف‌پذیری مسئولین بود و این عوامل توانستند 20/93 درصد از واریانس شاخص‌های موثر در نگرش‌های کارآفرینی را تبیین کنند. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج نشان‌دهنده هشت چالش موثر و هفت شاخص موثر در نگرش‌های کارآفرینانه در محتوای کتب‌درسی ابتدایی بود. بنابراین، متخصصان و برنامه‌ریزان درسی با توجه به آنها می‌توانند گام موثری در جهت بهبود نگرش‌های کارآفرینانه در محتوای کتب‌درسی بردارند. UR - https://www.iase-jrn.ir/article_699960.html L1 - https://www.iase-jrn.ir/article_699960_f13232c0f72d516c0d2b5c2a5300e5f9.pdf ER -