TY - JOUR ID - 699957 TI - شناسایی و رتبه‌بندی ابعاد و مولفه‌های الگوی برند کارفرمایی وزارت آموزش‌وپرورش با استفاده از روش تصمیم‌گیری چندشاخصه JO - جامعه شناسی آموزش و پرورش JA - IJES LA - fa SN - AU - فلاح نوش آبادی, مهدی AU - محمودزاده, سیدمجتبی AU - عباس پور, عباس AU - یزدان شناس, مهدی AD - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران، ایران. AD - استادیار،گروه مدیریت جهانگردی، دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران، ایران. AD - دانشیار،گروه علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران، ایران. AD - استادیار،گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران، ایران. Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 8 IS - 2 SP - 157 EP - 166 KW - برند کارفرمایی KW - آموزش‌وپرورش KW - تصمیم‌گیری چندشاخصه KW - نظام مدیریت منابع انسانی KW - استراتژی برند DO - 10.22034/ijes.2022.547491.1255 N2 - هدف: برند کارفرما به‌عنوان یک فعالیت راهبردی برای سازمان‌ها نشان‌دهنده نحوه مدیریت سرمایه انسانی است. در نتیجه، این پژوهش با هدف شناسایی و رتبه‌بندی ابعاد و مولفه‌های الگوی برند کارفرمایی وزارت آموزش‌وپرورش با استفاده از روش تصمیم‌گیری چندشاخصه انجام شد. روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا آمیخته (کیفی-کمی) بود. جامعه بخش کیفی پژوهش اساتید گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه‌های تهران و مدیران اجرایی و مشاورین وزارت آموزش‌وپرورش در سال 1399 بودند که طبق اصل اشباع نظری تعداد 15 نفر از آنها با روش‌های نمونه‌گیری هدفمند و گلوله‌برفی به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. جامعه بخش کمی پژوهش کارکنان وزارت آموزش‌وپرورش در سال 1399 به تعداد 872000 نفر بودند که طبق جدول کرجسی و مورگان تعداد 384 نفر آنها با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای با رعایت طبقات بر اساس نوع شغل آموزشی، اداری و خدماتی به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق‌ساخته (28 گویه‌ای) بود که روایی و پایایی آنها تایید شد. داده‌های پژوهش در بخش کیفی با روش کدگذاری و در بخش کمی با روش تصمیم‌گیری چندشاخصه (Multiple Attribute Decision Making) و تکنیک ساو (Simple Additive Weighting) تحلیل شدند. یافته ها: یافته‌ها نشان داد که برای الگوی برند کارفرمایی وزارت آموزش‌وپرورش 28 مولفه در 7 بعد شامل استراتژی استخدامی، شناخت کارکنان، جایگاه برند کارفرما، سبک مدیریتی، نظام مدیریت منابع انسانی، استراتژی برند و ترویج و ارتقاء برند شناسایی شد. همچنین، از میان ابعاد الگوی برند کارفرمایی وزارت آموزش‌وپرورش به‌ترتیب ابعاد نظام مدیریت منابع انسانی، استراتژی برند، استراتژی استخدامی، سبک مدیریتی، جایگاه برند کارفرما، شناخت کارکنان و ترویج و ارتقاء برند دارای رتبه و اولویت بالاتری بودند. علاوه بر آن، از میان مولفه‌های الگوی برند کارفرمایی وزارت آموزش‌وپرورش به‌ترتیب مولفه‌های مدیریت استعداد و سبک‌های کاربردی در رتبه اول، منابع انسانی توانمند، برنامه زیرساختی استخدام، جذب و سیستم کارفرمایی در رتبه دوم، مدیریت نوین منابع انسانی، رضایت شغلی، انگیزش و حل مشکل تجاری‌سازی در رتبه سوم و سایر مولفه‌ها در رتبه چهارم تا یازدهم قرار داشتند. بحث و نتیجه گیری: طبق ابعاد و مولفه‌های شناسایی‌شده برای الگوی برند کارفرمایی وزارت آموزش‌وپرورش و رتبه آنها، متخصصان و برنامه‌ریزان آموزش‌وپرورش می‌توانند برنامه‌هایی برای بهبود کارفرمایی در وزارت آموزش‌وپرورش طراحی و اجرا نمایند UR - https://www.iase-jrn.ir/article_699957.html L1 - https://www.iase-jrn.ir/article_699957_7b6fe67a52300774557f43e389380e4d.pdf ER -