TY - JOUR ID - 699867 TI - اعتبارسنجی مدل ساختاری دانشگاه نسل سوم مبتنی بر آموزش از دور JO - جامعه شناسی آموزش و پرورش JA - IJES LA - fa SN - AU - مشکی حسن آباد, محمد AU - اکرامی, محمود AU - حافظی, حسین AU - کریمی, احمد AD - دانشجوی دکتری، برنامه ریزی آموزش از دور، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران AD - دانشیار، علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران AD - استادیار، علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 8 IS - 2 SP - 103 EP - 112 KW - اعتبارسنجی KW - مدل ساختاری KW - دانشگاه نسل سوم KW - آموزش از دور DO - 10.22034/ijes.2022.546695.1237 N2 - هدف : دانشگاه یک نهاد موثر در جهت رشد و تعالی جامعه است و پژوهش حاضر با هدف اعتبارسنجی مدل ساختاری دانشگاه نسل سوم مبتنی بر آموزش از دور انجام شد. روش شناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کمی با رویکرد مدل ساختاری بود. جامعه پژوهش اعضای هیأت‌علمی دانشگاه پیام نور در سال تحصیلی 1399-400 بودند. نمونه پژوهش در مرحله مقدماتی برای بررسی شاخص‌های روانسنجی مدل 72 نفر و در مرحله اصلی 232 نفر بودند که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق‌ساخته 58 گویه‌ای در هفت مولفه زیرساخت‌های سازمانی، شرایط مداخله‌گر، فضای حاکم بر دانشگاه، دانشگاه نسل سوم، خودمختاری، جهانی‌شدن و تعامل اثربخش بود که روایی صوری و محتوایی آن با نظر متخصصان تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 88/0 بدست آمد. داده‌ها با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری در نرم‌افزارهای SPSS-22 وAMOS-22  تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که مدل ساختاری دانشگاه نسل سوم مبتنی بر آموزش از دور دارای 18 زیرمولفه در هفت مولفه زیرساخت‌های سازمانی (با دو زیرمولفه بسترسازی سخت و بسترسازی نرم)، شرایط مداخله‌گر (با سه زیرمولفه خودمختاری، جهانی‌شدن و تعامل اثربخش)، فضای حاکم بر دانشگاه (با چهار زیرمولفه خلاقیت و ایده‌پردازی، تعهد سازمانی، انگیزش نواندیشانه و نگرش نواندیشانه)، دانشگاه نسل سوم (با دو زیرمولفه دانشگاه کارآفرین و دانشگاه ثروت‌آفرین)، خودمختاری (با سه زیرمولفه سیاست‌گذاری مستقل، کاهش وابستگی مالی و تولید محتوی مستقل)، جهانی‌شدن (با دو زیرمولفه نگاه جهانی و اقدام جهانی) و تعامل اثربخش (با دو زیرمولفه ارتباطات درون‌سازمانی و ارتباطات برون‌سازمانی) بود. دیگر یافته‌ها نشان داد که مدل ساختاری دانشگاه نسل سوم مبتنی بر آموزش از دور دارای برازش مناسبی بود و در این مدل زیرساخت‌های سازمانی، شرایط مداخله‌گر و فضای حاکم بر دانشگاه بر دانشگاه نسل سوم اثر معنادار مستقیم و زیرساخت‌های سازمانی از طریق شرایط مداخله‌گر بر دانشگاه نسل سوم اثر معنادار غیرمستقیم داشت (001/0P<). بحث و نتیجه گیری: طبق یافته‌ها مدل ساختاری دانشگاه نسل سوم مبتنی بر آموزش از دور دارای اعتبار مناسبی بود و برای بهبود دانشگاه نسل سوم مبتنی بر آموزش دور بهره‌گیری از مولفه‌های جهانی‌شدن، تعامل اثربخش، خودمختاری، شرایط مداخله‌گر، زیرساخت‌های سازمانی و فضای حاکم بر دانشگاه می‌تواند موثر واقع شود. UR - https://www.iase-jrn.ir/article_699867.html L1 - https://www.iase-jrn.ir/article_699867_6ff5e5450263b766e9cf1bf1fce73a9e.pdf ER -