TY - JOUR ID - 43775 TI - طراحی مدل شاخص‌های شایستگی مدیران بازار سرمایه JO - جامعه شناسی آموزش و پرورش JA - IJES LA - fa SN - AU - امینی هرندی, محمد امین AU - رشیدی, مهدی AD - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان ایران. AD - استادیار، گروه مدیریت منابع انسانی ، دانشگاه اصفهان ، اصفهان، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 5 IS - 2 SP - 180 EP - 197 KW - شایستگی‌ها KW - مدل‌های شایستگی KW - مدیران بازار سرمایه DO - 10.22034/ijes.2020.43775 N2 - هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و استخراج ابعاد کلیدی و مولفه­های شایستگی موردنیاز مدیران بازار سرمایه، تجزیه‌وتحلیل سیستم­های توسعه شایستگی­های این مدیران و نهایتاً ارائه مدل مفهومی شاخص­های مدیران بازار سرمایه بود. روش: این تحقیق به صورت آمیخته در دو بعد کیفی و کمی انجام شد که در بعد کیفی جامعه آماری نخبگان و متخصصان مرتبط با رشته مدیریت در بازار بورس اوراق بهادار تهران بودند که از سوابق اجرایی در سطوح تصمیم گیری برخوردار بودند  این گروه برای انجام بخش کیفی پژوهش انتخاب و در فرایند مصاحبه شرکت کردند و از روش نمونه­گیری هدفمند استفاده شد و تعداد 26 نفر به عنوان مصاحبه شونده انتخاب شد و برای تحلیل داده­های کیفی پژوهش از طریق تحلیل محتوا استفاده شد و در بعد کمی جامعه آماری شامل کلیه مدیران فعال در بورس اوراق بهادار تهران که حجم نمونه از طریق فرمول کوکران 225 نفر مدیر بدست آمد و از طریق پزسشنامه داده­ها جمع­آوری گردید سپس با نرم­افزار SPSS و SLS سوالات پژوهش تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: بر این اساس پس از مطالعه ادبیات و تجزیه و تحلیل آماری مدل شایستگی مدیران بازار سرمایه شامل سه بعد و 26 مولفه بوده که بعد دانش و مهارت عمومی شامل مولفه­های تفکر استراتژیک، مدیریت منابع انسانی، مدیریت پروژه، مدیریت تعارض، مدیریت دانش، تفویض اختیار، تصمیم­گیری، یادگیری و توسعه فردی، نتیجه­گرایی و مدیریت تغییر و تحول است، بعد دانش و مهارت تخصص شامل مولفه­های مدیریت سیستم­ها و فرایندهای مالی، مدیریت برنامه­های مالی استراتژیک، برنامه­ریزی مالی و بودجه بندی، ارزیابی سرمایه­گذاری، تجزیه و تحلیل هزینه ـ منفعت، مدیریت هزینه و درآمد، ممیزی و حسابرسی و تضمین پاسخگویی مالی بوده و بعد فردی و شخصیتی شامل مولفه­های مدیریت بر خود، اعتماد به نفس، برون گرایی، تفکر خلاق، اعتمادسازی، انعطاف­پذیری و سازگاری، تفکر سیستمی، اخلاق و تعهد می­باشد.نتیجه گیری: با توجه به اهمیت بازار سرمایه و همچنین شایستگی­های مدیران برای موفقیت، مدل مذکور برای تصمیم‌گیرندگان و مشاوران به‌منظور انتخاب مدیران در بازار سرمایه کاربرد دارد. UR - https://www.iase-jrn.ir/article_43775.html L1 - https://www.iase-jrn.ir/article_43775_cabdfd919f4f7bd4c962c03283bb0b88.pdf ER -