TY - JOUR ID - 43765 TI - بررسی دانش، نگرش و رفتار مالی در سواد مالی دانشجویان JO - جامعه شناسی آموزش و پرورش JA - IJES LA - fa SN - AU - هراتیان, علی AU - پیری, محمد AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران. AD - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 5 IS - 2 SP - 56 EP - 67 KW - دانش مالی KW - رفتارمالی KW - سوادمالی KW - نگرش مالی KW - دانشجویان DO - 10.22034/ijes.2020.43765 N2 - هدف: تصمیمات مالی اتخاذشده توسط دانشجویان دردوره دانشجویی تاثیر بسیاری بر وضعیت مالی آنها پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه دارد. همچنین موقعیت مالی دانشجویان در دانشگاه می تواند عملکرد دانشگاهی آنها را تحت تاثیر قرار داده و بر توانایی آنها برای تکمیل دوره دانشگاهی اثرگذار باشد. این پژوهش درپی بررسی دانش، نگرش و رفتارمالی در سوادمالی دانشجویان بود. روش: این پژوهش  از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دانشگاه ملایر در سه مقطع کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری در سال تحصیلی 1397-98 بودند که تعداد 415 نمونه از ایشان به روش طبقه­بندی مرحله ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود. تجزیه­و­تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss در سطح معناداری 05/0 با استفاده از آزمون های همبستگی اسپیرمن و رگرسیون لجستیک، یو من ویتنی و کروسکال­والیس انجام شد.یافته­ها:  نتایج نشان­داد بین دانش با نگرش­مالی و نگرش با رفتارمالی همبستگی مثبتی برقرار بود و این ابعاد اثر مستقیمی بر سطح سوادمالی دانشجویان دارند و دراین میان رفتارمالی بیشترین سهم اثر گذاری را به خود اختصاص داد. همچنین اثرگذاری جنسیت به عنوان عامل تمایز در سطح سوادمالی و در ابعاد دانش و رفتارمالی دانشجویان تایید گردید (001/0>P < /span>).نتیجه گیری: بر اساس نتایج بین دانش و نگرش و همچنین نگرش و رفتار همبستگی مثبتی وجود دارد اما بین دانش و رفتارمالی هیچگونه همبستگی و ارتباطی مشاهده نگردید. این نتایج بیان می کند که صرف کسب دانش مالی نمی تواند منجر به بهبود رفتارمالی دانشجویان گردد. UR - https://www.iase-jrn.ir/article_43765.html L1 - https://www.iase-jrn.ir/article_43765_acfc6c7d873637eaae6da860adad1af7.pdf ER -