TY - JOUR ID - 43762 TI - نقش خانواده و مدرسه و معنادهی رابطۀ این دو بر ارتقاء سلامت اجتماعی در زندگی دانش آموزان (مطالعه موردی دبیرستان‌ های دخترانه دولتی آبدانان) JO - جامعه شناسی آموزش و پرورش JA - IJES LA - fa SN - AU - اصل مرز, فریبرز AU - غلامی, علی اصغر AU - شادیوند, سلمان AD - دکتری تخصصی، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران. AD - کارشناس گروه آموزش ابتدایی، آموزش و پرورش، آبدانان، ایلام، ایران. AD - کارشناسی ارشد، گروه مترجمی زبان انگلیسی، آموزش و پرورش دره شهر، ایلام، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 5 IS - 2 SP - 26 EP - 37 KW - خانواده KW - مدرسه KW - معنادهی KW - سلامت اجتماعی KW - دانش آموزان DO - 10.22034/ijes.2020.43762 N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر، تأثیرگذاری دو نهاد اساسی خانواده و مدرسه و معنادهی رابطۀ متقابل آن دو در ارتقاء سلامت اجتماعی شدن زندگی دانش آموزان بود. روش: طرح پژوهشی این مطالعه به شیوۀ کیفی  و به روش تحلیل محتواء است که در دو سطح توصیف و تبیین در دبیرستان­های دخترانه دولتی رضوان، زینب و پروین شهرستان آبدانان از توابع استان ایلام به تعداد 334 دانش آموز دختر در سال تحصیلی 98- 1397 انجام گرفت که 30 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ­ها از مصاحبه نیمه­ ساختار یافته و مشاهده استفاده شد. یافته ها: بر اساس یافته های برخی محققان، بین ارزش های اجتماعی خانه و مدرسه و معنادهی رابطۀ این دو به ارتقاء سلامت اجتماعی در زندگی دانش آموز، تضاد بالایی مشاهده شده است و چنین بر می آید که تضاد ارزشی و عدم هم نوایی دانش آموز با خانه و مدرسه به نفع دیگری تمام نمی شود، بلکه موجب روی گردانی و دل سردی دانش آموزان، هم از خانه و هم از مدرسه می گردد. از این رو تعامل خانه و مدرسه می تواند از دیدگاه جامعه شناختی، به عنوان یکی از مهم ترین و مؤثرترین راه های کاهش تضاد بین خانه و مدرسه در جهت ارتقاء سلامت دانش آموز، مورد توجه جدی و نگرش عمیق و کاربردی قرار گیرد.نتیجه گیری: نتیجۀ این تعامل، تأثیرات مثبت و فواید تربیتی و آموزشی بسیاری است که در معنادهی به ارتقاء سلامت زندگی اجتماعی دانش آموز و آیندۀ او، فوق العاده نقش آفرین است. UR - https://www.iase-jrn.ir/article_43762.html L1 - https://www.iase-jrn.ir/article_43762_9c299e89d1f3f39c61022bb254df73e0.pdf ER -