TY - JOUR ID - 43738 TI - سرمایه فرهنگی و پیشرفت تحصیلی ( مورد مطالعه: دانش آموزان متوسطه دوم شهر گلستان ) JO - جامعه شناسی آموزش و پرورش JA - IJES LA - fa SN - AU - میرساردو, طاهره AU - قدیمی, بهرام AD - دانشکده علوم انسانی ،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار، سمنان،. ایران AD - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 4 IS - 2 SP - 113 EP - 127 KW - سرمایه فرهنگی KW - بازتولید فرهنگی KW - مشارکت فرهنگی روشنفکرانه و پیشرفت تحصیلی DO - N2 - در این مقاله تأثیر سرمایه فرهنگی بر پیشرفت آموزشی مطالعه شده است. بدین منظور، 210 نفر از دانش آموز  دختر و پسر دبیرستانی سال آخرشهر گلستان در سال تحصیلی1396- 1395با روش پیمایشی مورد بررسی قرار گرفتند. روش نمونه گیری، نمونه گیری خوشه ای و روش انتخاب واحد مطالعه نمونه گیری تصادفی ساده بود. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بود که در آن همبستگی متغیرهای سرمایه فرهنگی و پیشرفت تحصیلی اندازه گیری شد. نتایج تحقق حاکی از آن است که : (1) سه شاخص سرمایه فرهنگی تأثیر مستقیم و مثبت بر پیشرفت تحصیلی دارند؛ (2) تحصیلات مادر بیش از تحصیلات پدر بر  سرمایه فرهنگی و در نتیجه بر پیشرفت تحصیلی مؤثر است؛ (3) تأثیر سرمایه فرهنگی برحسب پایگاه اقتصادی- اجتماعی خانواده متفاوت است ؛(4) ساختار خانواده بر سرمایه فرهنگی و در نتیجه بر پیشرفت تحصیلی مؤثر است. نتایج تحقیق تأیید کننده نظریه بازتولید فرهنگی به ویژه در محیط مطالعه ، عادات مطالعه و مشارکت در فعالیتهای فرهنگی روشنفکرانه است. UR - https://www.iase-jrn.ir/article_43738.html L1 - https://www.iase-jrn.ir/article_43738_55759dcdea8c57906b3bdf9fd38c8e75.pdf ER -