TY - JOUR ID - 43734 TI - عوامل پیش‌بینی کننده رجعت به بی‌سوادی درسوادآموختگان دوره سوادآموزی JO - جامعه شناسی آموزش و پرورش JA - IJES LA - fa SN - AU - کرد نوقابی, رسول AU - مرادی, شهریار AU - مرادی, شهریار AU - دلفان بیرانوند, آرزو AU - دلفان بیرانوند, آرزو AD - دانشگاه بوعلی سینا همدان Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 4 IS - 2 SP - 65 EP - 78 KW - رجعت به بی‌سوادی KW - سوادآموزی KW - نوسواد KW - عوامل اجتماعی اقتصادی و فرهنگی KW - انگیزش پیشرفت KW - اعتماد به نفس DO - N2 -  هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل پیش‌بینی کننده رجعت به بی‌سوادی در سواد آموختگان دوره‌ی سوادآموزی بود. جامعه‌ آماری پژوهش شامل کلیه‌ی سواد آموختگان در سطح کشور بود. با استفاده  از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند-مرحله‌ای ، نمونه‌ای با تعداد 486 نفر (سواد آموخته) انتخاب‌شده و موردمطالعه قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس پیشرفت تحصیلی محقق ساخته، پرسشنامه محقق ساخته ویژه‌ی نوسوادان، مقیاس انگیزش پیشرفت هرمنس (HAMQ) و مقیاس اعتمادبه‌نفس روزنبرگ بودند .به‌منظور تحلیل داده‌ها از تحلیل رگرسیون سود برده شد. نتایج نشان داد متغیرهای موافقت خانواده با سوادآموزی، کیفیت برنامه‌های آموزشی، وجود افراد باسواد در خانواده، درآمد ماهیانه خانواده و انگیزش پیشرفت به‌صورت منفی؛ و تعداد فرزندان، مسئولیت خانه‌داری و باروری زنان به‌صورت مثبت عوامل اصلی پیش‌بینی کننده‌ی رجعت به بی‌سوادی در سواد آموختگان دوره سوادآموزی و معادل آن بوده‌اند (مجذور آر تنظیم‌شده = 267/0 ، 001/0P <  ، 567/15 = F). نتایج پژوهش بیانگر آن  است که عوامل اجتماعی اقتصادی فرهنگی، بیشترین نقش را در میزان رجعت به بی‌سوادی نوسوادان داشته و عوامل مرتبط باکیفیت برنامه‌‌های آموزشی و انگیزش پیشرفت، پیش‌بینی کننده‌های بعدی رجعت به بی‌سوادی بوده‌اند.  UR - https://www.iase-jrn.ir/article_43734.html L1 - https://www.iase-jrn.ir/article_43734_59dc27540b5cc336081aa41164ce4aa8.pdf ER -