TY - JOUR ID - 43726 TI - اثربخشی آموزش مهارت های ذهن آگاهی بر باورهای انگیزشی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پسر منطقه 5 تهران JO - جامعه شناسی آموزش و پرورش JA - IJES LA - fa SN - AU - سلطانی, مریم AD - دانشگاه علوم تحقیقات، تهران،ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 4 IS - 1 SP - 171 EP - 185 KW - آموزش مهارت های ذهن آگاهی KW - باورهای انگیزشی KW - پیشرفت تحصیلی KW - دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوم DO - 10.22034/ijes.2018.43726 N2 - هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارت های ذهن آگاهی  بر باورهای انگیزشی و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان پسر مقطع متوسطه دوم دبیرستان منطقه 5 شهر تهران بود 30 نفر با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای مرحله ای  از جامعه فوق انتخاب شدند . روش پژوهش حاضر کمی و از لحاظ هدف بنیادی بود.. جهت سنجش متغیر های پژوهش پرسشنامه­های باورهای انگیزشی و پیشرفت تحصیلی به عنوان پیش آزمون اجرا شد، و شرکت کنندگان در دو گروه ۱5 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند که گروه آزمایش آموزش گروهی مبتنی بر ذهن­آگاهی را دریافت کرد و گروه کنترل، درمانی دریافت نکرد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مبتنی بر ذهن­آگاهی به طور معناداری باعث افزایش باورهای انگیزشی و مؤلفه­های آن (خودکارآمدی، جهت­گیری، ارزشگذاری و اضطراب امتحان) می­شود. همچنین آموزش مبتنی بر ذهن­آگاهی بر پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان پسر نیز موثر بوده و باعث بهبود پیشرفت تحصیلی آنها شده است.  UR - https://www.iase-jrn.ir/article_43726.html L1 - https://www.iase-jrn.ir/article_43726_071a3b9a8309ebffd9fa9a9bfc3121ff.pdf ER -