TY - JOUR ID - 43695 TI - ارائه مدل شاخص های شایستگی مدیران در سازمان های آموزشی (مورد مطالعه: دانشگاه پیام نور) JO - جامعه شناسی آموزش و پرورش JA - IJES LA - fa SN - AU - گودرزی, محمدرضا AU - سلطانی, ایرج AD - دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی پژوهشگاه شاخص پژوه AD - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات اصفهان Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 3 IS - 1 SP - 109 EP - 128 KW - مدل KW - شاخص های شایستگی مدیریت KW - سازمان های آموزشی KW - دانشگاه پیام نور DO - 10.22034/ijes.2017.43695 N2 - پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد مؤلفه­ها و شاخص­های شایستگی مدیران سازمان­های آموزشی به منظور ارائه مدل مفهومی انجام گرفته است. روش: روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات توصیفی- اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران، سرپرستان واحدهای دانشگاهی پیام نور در کشور می­باشد که برای نیل به هدف پژوهش، ادبیات و مبانی نظری و تجربی تحقیق مطالعه شد و با 26 نفر از مدیران دانشگاه پیام نور برای طراحی مدل شایستگی مصاحبه شد و ابزار مطلوب پس از تعیین روایی صوری، محتوایی و سازه، همچنین تعیین پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ (39%) تدوین و اجرا شد. نتایج: براساس یافته­های به دست آمده، مدل نهایی پنج بعد شایستگی اثربخشی فردی، شایستگی­های دانشی و دانشگاهی، شایستگی­های میان فردی و ارتباطی، شایستگی­های عمومی سازمانی و شایستگی تخصصی دانشگاهی طراحی شد. نتیجه گیری: با توجه به اهمیت سازمان­های آموزشی و همچنین اهمیت شایستگی­های مدیران برای موفقیت، مدل مذکور برای تصمیم ­گیرندگان و مشاوران به منظور انتخاب مدیران دانشگاه ­ها و هدایت و راهنمایی مدیران کاربرد دارد. UR - https://www.iase-jrn.ir/article_43695.html L1 - https://www.iase-jrn.ir/article_43695_a205a0a8fd4e9322ffc79abcf58bb8a2.pdf ER -