TY - JOUR ID - 43685 TI - تأثیر برنامه درسی بر شکلگیری هویت ملی (مطالعهای از نوع فراتحلیل) JO - جامعه شناسی آموزش و پرورش JA - IJES LA - fa SN - AU - منصوری, سیروس AU - عابدینی بلترک, میمنت AU - پنجه بند, سیدیوسف AU - باانصاف, اسماعیل AD - دانشجوی دکتری، گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. AD - دکتری تخصصی، گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیام نور، کازرون، کازرون، ایران. AD - دانشجوی دکتری، گروه جامعه شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. AD - کارشناسی ارشد، گروه برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 2 IS - 1 SP - 111 EP - 134 KW - تحقیقات علمی KW - هویت ملی KW - برنامه درسی KW - فراتحلیل KW - مجلات پژوهشی DO - 10.22034/ijes.2016.43685 N2 - مقاله حاضر با هدف بررسی و فراتحلیل تحقیقات مربوط به هویت ملی و برنامه درسی صورت گرفته است. با توجه به اینکه تقویت هویت ملی در دانشآموزان یکی از اهداف مهم آموزشی است، بسیاری از تحقیقات این امر را بررسی کردهاند؛ از این رو مقاله حاضر بر آن است تا با روش توصیفی از نوع فراتحلیل، مهمترین تحقیقات در این زمینه را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهد. نتایج این تحقیقات در مجلات تربیتی و میا نرشتهای انتشار یافته است و بیشتر روشهای مورد استفاده در این تحقیقات از نوع تحلیل محتوا بوده و از کتا بهای درسی به منزله جامعه و نمونه آماری پژوهش استفاده شده است. نتایج حاصل از فراتحلیل نشان داد، نظام آموزشی و برنامه درسی در شکل دهی هویت ملی در دانش آموزان کارایی ندارند. با این حال راهکارهای ارائه شده در تحقیقات مذکور ضعیف است و بیشتر تحقیقات نتایج عدم توجه متعادل به » یا « عدم توجه کافی به مؤلفههای هویت ملی در برنامه درسی » خود را به صورت ارائه دادهاند. در نهایت به نظر میرسد، تحقیقات در این زمینه به « مؤلفههای هویت ملی در برنامه درسی بازنگری از بعد روششناختی و همچنین پردازش موضوعات نیاز دارند. UR - https://www.iase-jrn.ir/article_43685.html L1 - https://www.iase-jrn.ir/article_43685_59d480acf3123798f5a7122021aa5b84.pdf ER -