TY - JOUR ID - 43654 TI - بررسی نقش سرمایه های فرهنگی و اقتصادی خانواده و نوع مدرسه در عملکرد تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی و پیش دانشگاهی منطقه 14 تهران JO - جامعه شناسی آموزش و پرورش JA - IJES LA - fa SN - AU - زارع, بی‍ژن AU - شفیعی, فرزانه AD - Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 1 IS - 2 SP - 37 EP - 69 KW - علوم اجتماعی KW - آموزش KW - روش تدریس KW - چالش‌های آموزش KW - بینش جامعه‌شناختی DO - 10.22034/ijes.2016.43654 N2 -   مطالعه و بررسی پدیده­های انسانی ویژگی خاص علوم اجتماعی است و از آنجا که این پدیده­ها دارای ابعاد پیچیده و چندبعدی­اند، علوم اجتماعی جایگاه و اهمیت ویژه­ای در زندگی روزمره می­یابد. از این رو، مقالۀ حاضر درصدد است که زوایای پنهان ناکارآمدی مدرسان و متولیان امر آموزش علوم اجتماعی در ایران را تحلیل کند.   در این پژوهش، چالش­های اصلی آموزش علوم اجتماعی در ایران به شش دسته تقسیم‌بندی شدند: چالش­های مربوط به حوزۀ روش تدریس، سطح آموزش معلمان، ارزشیابی و شیوه­های آن در دروس علوم اجتماعی، ترغیب دانشجویان به تفکرات انتزاعی محض، یکسان­بودن نحوۀ آموزش علوم اجتماعی و علوم پایه، و ضعف تکنولوژی آموزشی .  در بخش نتیجه­گیری، با تأکید بر این امر که تقویت بینش جامعه ‌ شناختی در بهبود کیفیت آموزش علوم اجتماعی در ایران تأثیر مستقیم دارد، سه راهکار برای ایجاد و تقویت چنین بینشی ارائه شده­ است .    UR - https://www.iase-jrn.ir/article_43654.html L1 - https://www.iase-jrn.ir/article_43654_d62aff16f7f6da3f643f729482d3963d.pdf ER -