TY - JOUR ID - 252208 TI - شناسایی شاخص‌های روانشناختی مدارس ایمن JO - جامعه شناسی آموزش و پرورش JA - IJES LA - fa SN - AU - لطفی عظیمی, افسانه AU - ابراهیمی قوام, صغرا AU - جعفری, نعمت اله AD - استادیار، گروه روان شناسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - دانشیار، گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - استاد، دانشگاه پوآتیه، فرانسه Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 8 IS - 2 SP - 67 EP - 78 KW - شاخص های روانشناختی KW - مدارس ایمن KW - مداخلات زودهنگام KW - خدمات روانشناختی DO - 10.22034/ijes.2022.544212.1208 N2 - هدف: مدارس ایمن می­توانند با ایجاد فضای امن و شناخت مناسب دانش‌آموزان و نیازهای روان‌شناختی آنها، فرآیند اجتماعی شدن و جامعه‌پذیری آنها را تسهیل کنند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخص­های روانشناختی مدارس ایمن انجام شد. روش­شناسی: مطالعة حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا، کیفی بود. جامعة پژوهش اسناد و متون چاپی موجود در پایگاه­های اطلاعات علمی مرتبط با موضوع شاخص­های روانشناختی مدارس ایمن بین سال­های 2020-2000 میلادی بودند، که 18 مطالعه با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده­ها، به روش فیش­برداری گردآوری شدند و  با استفاده از روش تحلیل مضمون در نرم­افزار MAXQDA نسخة 12 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ­ها: یافته ­ها نشان داد که برای مدارس ایمن، 298 کد باز و 36 کد محوری در قالب 7 کد انتخابی شناسایی شد. که شاملِ برنامه­ریزی و آموزش برای مواجهه در موقعیت بحرانی و اضطراری (4 کد محوری)، ایجاد تعادل بین امنیت فیزیکی و روانشناختی (6 کد محوری)، ایجاد همکاری درون­سازمانی و برون­سازمانی (3 کد محوری)، ارائة خدمات روانشناختی کافی و مناسب (8 کد محوری)، بهبود دسترسی به حمایت­های بهداشت روانی مبتنی بر مدرسه (5 کد محوری)، خدمات پیشگیری و مداخلات زودهنگام (4 کد محوری) و توانمندسازی معلمان و کادر مدرسه (6 کد محوری) بودند و در نهایت الگوی شاخص­های روانشناختی مدارس ایمن طراحی شد. بحث و نتیجه­گیری: براساس کدهای شناسایی شده، می­توان ایمنی روانشناختی مدارس را مورد ارزیابی قرار داد و بعد از برگزاری نشست­ها و هم­اندیشی­های کارشناسانه میزان تحقق این شاخص­ها را در مدارس بررسی و  مدنظر قرار داد UR - https://www.iase-jrn.ir/article_252208.html L1 - https://www.iase-jrn.ir/article_252208_2bf06b6f0688b80f81c3a5900c734327.pdf ER -