TY - JOUR ID - 248898 TI - بررسی پیامدهای حاصل از مدرسه تراز با رویکرد سند تحول بنیادین JO - جامعه شناسی آموزش و پرورش JA - IJES LA - fa SN - AU - سبحانی, محبوبه AU - شهرکی پور, حسن AU - شریفی, اصغر AD - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - دانشیار رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران AD - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 7 IS - 2 SP - 289 EP - 298 KW - مدرسه تراز KW - سند تحول بنیادین KW - مدرسه توانمندساز KW - یادگیری خودراهبر DO - 10.22034/ijes.2021.538979.1157 N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی پیامدهای حاصل از مدرسه تراز با رویکرد سند تحول بنیادین بود.روش‌شناسی: پژوهش حاضر ترکیبی (کیفی و کمی) بود. جامعه بخش کیفی مدیران، مسئولان و خبرگان آموزش‌وپرورش و مدارس پیشرو مانند صالح، پژوهش و سبز شهر تهران بودند که طبق اصل اشباع نظری تعداد 20 از آنها با روش نمونه‌گیری هدفمند به‌عنوان نمونه انتخاب شد. جامعه بخش کمی مدیران و معاونان مدارس متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 400-1399 بودند که طبق فرمول کوکران تعداد 291 از آنها با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بود که روایی آن با روش مثلث‌سازی تایید و پایایی آن با روش ضریب توافق بین دو کدگذار 86/0 بدست آمد. همچنین، ابزار پژوهش در بخش کمی پرسشنامه محقق‌ساخته بود که روایی محتوایی آن با نظر متخصصان تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 97/0 بدست آمد. داده‌ها با روش‌های کدگذاری در نرم‌افزار MAXQDA و تحلیل عاملی اکتشافی در نرم‌افزار SPSS تحلیل شدند.یافته‌ها: نتایج کدگذاری نشان داد که پیامدهای حاصل از مدرسه تراز با رویکرد سند تحول بنیادین دارای 31 شاخص در دو بعد مدرسه توانمندساز (با سه مولفه آموزش موثر، فرهنگ کارآمد و نظام پایش) و یادگیری خودراهبر (با دو مولفه آگاهی و راهبردهای یادگیری) بود. همچنین، نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نیز حاکی از بار عاملی بالاتر از 40/0 برای همه گویه‌ها و وجود دو بعد و پنج مولفه مذکور بود. علاوه بر آن، مدل برازش مناسبی داشت و همه گویه‌ها بر مولفه‌های مربوطه اثر معناداری داشتند (05/0P<).بحث و نتیجه‌گیری: طبق نتایج بدست آمده، برای بهبود وضعیت مدارس و ارتقای مدارس تراز می‌توان از طریق بهبود مدرسه توانمندساز و یادگیری خودراهبر با توجه به مولفه‌های شناسایی‌شده برای آنها اقدام کرد. UR - https://www.iase-jrn.ir/article_248898.html L1 - https://www.iase-jrn.ir/article_248898_2bd7d934dc03a9d1550db4b9f9864705.pdf ER -