TY - JOUR ID - 247178 TI - آسیب‌شناسی مدارس در تجربه زیسته دانش‌آموزی از دیدگاه دانشجویان JO - جامعه شناسی آموزش و پرورش JA - IJES LA - fa SN - AU - علیزاده, مژده AU - علوی, حمیدرضا AD - دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، بخش علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران AD - ستاد فلسفه تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهیدباهنر، کرمان، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 7 IS - 2 SP - 13 EP - 26 KW - آسیب‌شناسی KW - مدارس KW - دانشجویان KW - تجربه زیسته DO - 10.22034/ijes.2021.528243.1038 N2 - هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی آسیب‌شناسی مدارس در تجربه زیسته دانش‌آموزی از دیدگاه دانشجویان بود.  روش شناسی: روش پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان با تعداد 10440 نفر در سال 400-1399 بود که از میان آنها 18 نفر طبق اصل اشباع نظری با روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمع­آوری داده­ها مصاحبه نیمه­­ساختاریافته بود. روایی مصاحبه از طریق دقت در مطرح کردن سؤالات، بکار نگرفتن نظرات شخصی محقق در مصاحبه و تأیید مشارکت­کنندگان از فهم صحیح محقق از تجارب آنها حاصل گردید. روایی سؤالات مصاحبه توسط اساتید صاحب­نظر در حوزه تعلیم و تربیت تأیید گردید. به منظور تأیید پایایی نیز میزان توافق از طریق ضریب همبستگی پیرسون 96%  محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش تحلیل مضمون استفاده شد.یافته­ها: مطابق با یافته­های پژوهش آسیب­های ناشی از مدارس در چهار مضمون اصلی آموزشی، تربیتی، تعاملی و محیطی-فیزیکی، 12 مضمون فرعی و ۲۷۴ کد اولیه جای گرفتند. مضمون اصلی آموزشی، شامل چهار مضمون فرعی ضعف در روش­های تدریس، ضعف در محتوا، ضعف در نظام ارزشیابی و ضعف در صلاحیت­های حرفه‌ای عوامل انسانی مدرسه؛ مضمون اصلی تربیتی، شامل دو مضمون فرعی ضعف در روش­های تربیتی و ضعف در تربیت دینی به طور خاص؛ مضمون اصلی تعاملی، شامل مضامین فرعی مرتبط با تعامل عوامل انسانی مدرسه با دانش­آموز و مضمون اصلی محیطی-فیزیکی، شامل دو مضمون فرعی فضای حاکم بر مدرسه و ارائه امکانات و تجهیزات می­شدند. علت­های بروز آسیب­ها شامل ضعف در سیستم گزینش معلمان و مدیران، نبود برنامه­ریزی دقیق و جامع و موارد دیگر بودند. پیامدهای ناشی از آسیب­ها نیز شامل مدرسه­گریزی، احساس اضطراب نسبت به مدرسه، کاهش انگیزه پیشرفت و موارد دیگر بودند.بحث و نتیجه­گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر آسیب­های چهارگانه آموزشی، تربیتی، تعاملی و محیطی-فیزیکی باعث ناکارآمدی و ضعف­های اساسی در نظام تعلیم و تربیت شدند که نیاز به اقدام جدی جهت رفع آنها و بهبود وضعیت نظام آموزشی است. نتایج پژوهش حاضر می­تواند زمینه بازنگری و ایجاد تغییرات اساسی در نظام تعلیم و تربیت را فراهم آورد. UR - https://www.iase-jrn.ir/article_247178.html L1 - https://www.iase-jrn.ir/article_247178_ac5fa85621fa7f86da0d36e7a65f055b.pdf ER -