TY - JOUR ID - 244715 TI - مقایسه اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد گشتالت درمانی و واقعیت درمانی بر سبک های هویت دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر تهران JO - جامعه شناسی آموزش و پرورش JA - IJES LA - fa SN - AU - قدمی, مجید AU - روستا, نگار AU - کشاورز افشار, حسین AU - احقر, قدسی AD - دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. AD - دانشجوی دکتری گروه مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران AD - استاد پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 7 IS - 1 SP - 121 EP - 132 KW - مشاوره گروهی KW - گشتالت درمانی KW - واقعیت درمانی KW - سبک‌های هویت KW - دانش آموزان DO - 10.22034/ijes.2021.529555.1049 N2 - ند هدف:  هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد گشتالت درمانی و واقعیت درمانی بر سبک های هویت دانش آموزان دوره متوسطه اول شهر تهران بود.روش شناسی: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند. 45 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای  انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفری قرارگرفتند. در این پژوهش گروه آزمایش اول 10 جلسه 90 دقیقه‌ای برنامه آموزش مشاوره گروهی گشتالت درمانی و گروه آزمایش دوم 10 جلسه 90 دقیقه ای برنامه آموزش مشاوره گروهی واقعیت درمانی را دریافت کردند و گروه کنترل هیچ درمانی دریافت نکردند. ابزار پژوهش پرسشنامه سبک‌های هویت برزونسکی (1989)  بود.داده‌­ها به وسیله روش تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون تعقیبی بونفرونی و نرم‌افزار SPSS نسخه 22، تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ها: نتایج نشان داد مشاوره گروهی واقعیت درمانی تاثیر بیشتری نسبت به گشتالت درمانی بر سبک‌های هویت داشت. واقعیت درمانی با تأکید بر آزادی انسان و رفتار مسئولانه، به ترغیب دانش‌آموزان به شناسایی ارزش‌هایشان و تعیین اهداف، اعمال، موانع و در نهایت تعهد به انجام اعمال در راستای دستیابی به هویت تلاش می‌کند. بنابراین مشاوره گروهی واقعیت درمانی روشی موثر در سبک‌های هویت دانش آموزان است.  (001/0P˃).بحث و نتیجه­گیری: بر اساس یافته های پژوهش بین گروه آزمایش اول مشاوره گروهی گشتالت درمانی، گروه آزمایش دوم واقعیت درمانی و گروه گواه در سبک‌های هویت تفاوت معنی‌دار وجود دارد  UR - https://www.iase-jrn.ir/article_244715.html L1 - https://www.iase-jrn.ir/article_244715_326abd84a5405abdee6c1cbc6e6eeb8a.pdf ER -