TY - JOUR ID - 242048 TI - شناسایی مولفه های راهبردی- بومی موثر بر مدیریت استعداد کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی JO - جامعه شناسی آموزش و پرورش JA - IJES LA - fa SN - AU - هژبرنژاد, نوشا AU - محمودی, امیرحسین AU - حمیدی فر, فاطمه AU - ایمانی, محمدنقی AD - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ،واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران AD - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ، واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی،واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 7 IS - 1 SP - 287 EP - 298 KW - مدیریت استعداد KW - کارکنان مرکزی KW - تحلیل مضمون KW - دانشگاه آزاد اسلامی DO - N2 - هدف: هدف از این پژوهش شناسایی مؤلفه‌های راهبردی- بومی مؤثر بر مدیریت استعداد کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی بود.روش شناسی: روش انجام پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) بود. جامعه آماری در این پژوهش تمام خبرگان در حوزه مدیریت استعداد بودند که بعد از انجام مصاحبه 13 اشباع نظری صورت گرفت. در ضمن مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته با خبرگان دانشگاه‌ها در سال 139۸ به صورت کدهای توصیفی، تفسیری و انتخابی انجام شد و تعیین روایی از دو طریق انجام شد: 1- توسط 4 خبره سؤالات مصاحبه برازش شد 2- فرایند مصاحبه توسط دو همکار بررسی شد برای تعیین پایایی از فرمول کوپای کوهن (0.533 ) بدست آمد که نشان از پایایی بالا داشت. . برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعهی اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12 ، برای شناسایی ابعاد و مؤلفه‌ها استفاده شد. برای روش دلفی از نرم افزار SPSS25 استفاده شدیافته‌ها: با توجه به مصاحبه‌های انجام شده در نهایت در اینفرایند 385 کد اولیه استخراج گردید. با بازبینی متعدد و ادغام کدها بر اساس تشابه و طی چندین مرحله، در نهایت 11 مؤلفه اصلیکه مدیریت استعداد را تعریف می‌کنند به همراه 5 درون مایهاصلی(که بسیاری در بخش ادبیات پژوهش بدست آمده بودند) و در نهایت 67 شاخص و همچنین 4 بعد فرعی به عنوان ابعاد فیلترینگ(صافی) و برای آنها 8 مؤلفه که هر کدام را تعریف می‌کنندبحث و نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که (بعد نظام جدب استعداد، نظام ارتقاء استعداد، نظام حفظ استعداد، نظام توسعه و آموزش و نظام ارزیابی و کشف استعداد) به عنوان ابعاد اصلی مدیریت استعدادشناسایی شد و همچنین در 2 راند دلفی مؤلفه‌های مورد ارزیابی برای تعیین روایی و پایایی قرار گرفت که در راند اول 23 شاخص حذف و در راند دوم 44 شاخص نهایی با ضریب کندال 0.654 مورد تأیید قرار گرفت. UR - https://www.iase-jrn.ir/article_242048.html L1 - https://www.iase-jrn.ir/article_242048_e1510ee1cafaf1bf29b1a216f631f2ea.pdf ER -