%0 Journal Article %T طراحی الگوی استراتژیک توسعه شایستگی های کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گیلان %J جامعه شناسی آموزش و پرورش %I انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایران %Z 2322-1445 %A سبک آرا, مجید %A باقری, افسانه %A باقری, آرزو %A ساکتی, پرویز %D 2023 %\ 02/20/2023 %V 8 %N 2 %P 47-56 %! طراحی الگوی استراتژیک توسعه شایستگی های کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گیلان %K الگوی استراتژیک %K شایستگی‌های کارآفرینانه %K دانشگاه جامع علمی کاربردی %R 10.22034/ijes.2022.545899.1228 %X هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی الگوی استراتژیک توسعه شایستگی‌های کارآفرینی دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی بود. روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی دانشگاه علمی کاربردی استان گیلان  در سال تحصیلی 400-1399 بودند که تعداد 17 نفر بر اساس روش اشباع نظری و  به صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بود که برای اعتبار یافته‌ها از استراتژی بازبینی مجدد توسط خود محقق و روایی صوری (اساتید دانشگاهی) و برای پایایی از ضریب توافق کدگذاری دو کدگذار استفاده شد که 89/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز کدگذاری به شیوه تحلیل مضمون در نرم‌افزار MAXQDA19 استفاده شد.  یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که برای الگوی استراتژیک توسعه شایستگی‌های کارآفرینی دانشجویان 115 مضمون پایه، 12مضمون محوری و 3 مضمون انتخابی شناسایی شد؛ به‌طوری که مضامین انتخابی شامل استراتژی اشتیاق (سرمایه ریسک‌پذیر، نوآوری و رشد بالا)، توانایی (رقابت، جذب فناوری، سرمایه انسانی و فرصت‌های نوپا) و استراتژی گرایش (درک فرصت، ریسک‌پذیری، پشتیبانی فرهنگی، شبکه‌سازی و مهارت) بودند. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج می‌توان گفت برنامه‌ریزان نظام دانشگاهی از یک‌سو برای افزایش و توسعه شایستگی‌های کارآفرینانه دانشجویان باید به انگیزش و تشویق و رفع موانع مالی و ساختاری بپردازنند و از سوی دیگر، باید بر روی توانمندسازی کارآفرینان و زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی کارآفرینی تمرکز کنند. %U https://www.iase-jrn.ir/article_699862_9e0238a1fbb8ea99311443f6485f3053.pdf