%0 Journal Article %T اثر بخشی راهبرد یاددهی- یادگیری حل مساله در تدریس تربیت بدنی بر تربیت حرکتی دانش آموزان %J جامعه شناسی آموزش و پرورش %I انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایران %Z 2322-1445 %A ایمان زاده, الناز %A اسماعیلی, محمدرضا %A نیکبخش, رضا %D 2020 %\ 02/20/2020 %V 5 %N 2 %P 1-12 %! اثر بخشی راهبرد یاددهی- یادگیری حل مساله در تدریس تربیت بدنی بر تربیت حرکتی دانش آموزان %K روش یاددهی- یادگیری حل مساله %K بعد شناختی %K بعد عاطفی %K بعد آمادگی جسمانی %K بعد مهارتی %K تربیت حرکتی %R 10.22034/ijes.2020.43760 %X هدف: پژوهش حاضر، با هدف اثر بخشی راهبرد یاددهی- یادگیری حل مساله در تدریس تربیت بدنی بر تربیت حرکتی دانش­آموزان پایه هفتم انجام شد.روش: این تحقیق به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی بود و روش تحقیق آن نیمه تجربی می­باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر پایه هفتم شهرستان سراب و کلیه معلمان ورزش در سال تحصیلی 96-97 بود، که طبق گزارش اداره آموزش و پرورش شهرستان سراب 706 دانش­آموز و 46 معلم ورزش بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند-تصادفی تعداد 84 نفر از دانش آموزان دختر و پسر پایه هفتم انتخاب گردیدند که به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش ( 22 نفر دختر و 22 نفر پسر) و دو گروه کنترل (20 نفر دختر و 20 نفر پسر) تقیسم شدند که بعد از انجام 12 جلسه تمرین 65 دقیقه­ای با استفاده از راهبرد یاددهی- یادگیری حل مساله از آزمودنی­ها مجددا آزمون نهایی به عمل آمد. روش گرد­آوری داده­ها به صورت مشاهده­ای و پرسشنامه­ای بود. روایی محتوایی پرسشنامه‌، توسط 5 نفر از صاحب‌نظران تایید و پایایی درونی با ضریب آلفای کرونباخ، 80/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها، از روش‌های آماری توصیفی و نیز استنباطی شامل آنکوا و آزمون لون استفاده گردید. یافته­ها: نتایج نشان داد که که بین گروه آزمایش و کنترل، از لحاظ راهبرد یاددهی- یادگیری حل مساله در ابعاد شناختی، عاطفی، آمادگی جسمانی و مهارتی درس بسکتبال تفاوت معنادار وجود دارد. اما متغیر جنسیت در ابعاد تربیت حرکتی معنی­دار نیست. نتیجه­ گیری: بنابراین نقشه­های از قبل آماده شده، موجب بهبود نگرش نسبت به معلم و کلاس می­شود پس معلمین ورزش و مربیان مدارس باید در جهت پیشبرد اهداف آموزشی از این راهبرد یاددهی- یادگیری بیشتر بهره ببرند. %U https://www.iase-jrn.ir/article_43760_ffe836f86ab3a94c2a9ff1d66033de99.pdf