%0 Journal Article %T نقش خود تفسیری در پیش بینی توانایی حل مساله اجتماعی دانشجویان %J جامعه شناسی آموزش و پرورش %I انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایران %Z 2322-1445 %A عرب زاده, مهدی %D 2017 %\ 08/23/2017 %V 3 %N 1 %P 169-180 %! نقش خود تفسیری در پیش بینی توانایی حل مساله اجتماعی دانشجویان %K توانایی حل مساله اجتماعی %K خودتفسیری مستقل %K خودتفسیری وابسته %R 10.22034/ijes.2017.43699 %X پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش خود تفسیری در پیش بینی توانایی حل مساله اجتماعی دانشجویان طراحی و انجام شد. مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی  بود. از میان جامعه دانشجویان دانشگاه خوارزمی واحدکرج در سال تحصیلی 97-96، نمونه­ای به حجم 325 نفر (223 دختر و 102 پسر) به شیوه نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی انتخاب و به پرسشنامه خودتفسیری هاردین، لونگ و باوات و پرسشنامه حل مساله اجتماعی دزوریلا و نزو  پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گیری از تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام در نرم افزار 23SPSSV انجام شد. نتایج تحلیل همبستگی و رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام حاکی از آن بود که خود تفسیری وابسته و مستقل با توانایی حل مساله اجتماعی رابطه مثبت و معنادار دارند و  می توانند 12 درصد از واریانس توانایی حل مساله اجتماعی را بطور مثبت و معنادار پیش بینی ­کنند. با توجه به یافته­های پژوهش باید عامل خودتفسیری به عنوان یک سازه­ی فرهنگی در پیش بینی توانایی حل مساله اجتماعی مورد توجه قرار گیرد. %U https://www.iase-jrn.ir/article_43699_076ccc1de9ace60461b1842279e1fd06.pdf