%0 Journal Article %T بررسی میزان نوگرایی زنان دبیر دبیرستان های شهر تهران و عوامل مؤثر بر آن %J جامعه شناسی آموزش و پرورش %I انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایران %Z 2322-1445 %A صدیقیان بید گلی, آمنه %A روزی بیدگلی, زهرا %D 2016 %\ 08/22/2016 %V 2 %N 1 %P 105-138 %! بررسی میزان نوگرایی زنان دبیر دبیرستان های شهر تهران و عوامل مؤثر بر آن %K نوسازی‌‌ %K نوگرایی‌‌ %K زنان‌‌ %K تفکر مدرن‌‌ %K دبیران %R 10.22034/ijes.2016.43678 %X هدف: نوگرایی تحولی در نظام ارزشی‌‌، ‌‌ شناختی و رفتاری افراد است که در اثر فرایند کلان نوسازی ایجاد می ‌ ‌شود و افراد را به ایفاکنندگان مؤثر نقش‌‌ها در سطح نهادی و سازمانی نوسازی تبدیل می‌کند و وجود آن یکی از عوامل مهم تسهیل‌کننده فرایند نوسازی و صنعتی شدن است‌. حال مسئله این است که اقشار مختلف جامعه در این شرایط چه میزان نوگرا شده‌اند؟ و این نوگرایی تحت ‌‌‌‌ تأثیر چه عواملی است؟ در این پژوهش نوگرایی از ترکیب نه متغیر علم‌گرایی‌‌، ‌‌ تساوی‌طلبی‌‌، ‌‌ گرایش جهانی‌‌، ‌‌ پیشرفت‌گرایی‌‌، ‌‌ استقلال‌طلبی‌‌، ‌‌ گرایش مدنی‌‌، ‌‌ گرایش دموکراتیک‌‌، ‌‌ ریسک‌پذیری و پذیرش تجربیات جدید بررسی می‌شود.روش: روش این پژوهش کمی است و با استفاده از روش های مطالعه اسنادی و پیمایش استفاده شده است‌‌. ‌‌ جامعه آماری پژوهش‌‌ را دبیران زن دبیرستان­های شهر تهران تشکیل می دهند. ‌‌ جمعیت نمونه پس از نمونه‌گیری با استفاده از فرمول کوکران و سهمیه‌بندی مناطق به شیوه‌های آماری 260 نفر انتخاب شده است که از سه ناحیه آموزش و پرورش 2 و7 و16 نمادهای طبقات بالا‌‌، ‌‌ متوسط و پایین و با سهمیه‌بندی محاسبه شده است‌‌.یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش ‌‌.7 درصد جمعیت نمونه دارای نوگرایی با میزان بالا بوده ­اند‌‌.نتیجه گیری: سال‌‌های تحصیل و پایگاه اجتماعی دو متغیری هستند که با میزان نوگرایی رابطه معنادار دارد و ارتباط معنادار سایر متغیرهای لحاظ‌شده، تأیید نشد‌‌. ‌‌ %U https://www.iase-jrn.ir/article_43678_bf0b792bc900d20e401ec1498b187c7b.pdf