%0 Journal Article %T رابطه طرحواره‌های ناسازگار اولیه با تاب‌آوری تحصیلی در دانشجویان: نقش میانجی‌گری تنظیم شناختی هیجان %J جامعه شناسی آموزش و پرورش %I انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایران %Z 2322-1445 %A حسینی ابریشمی, ملیحه %A هاشمی, زهرا %A عبداللهی, عباس %D 2023 %\ 04/16/2023 %V 8 %N 2 %P 187-198 %! رابطه طرحواره‌های ناسازگار اولیه با تاب‌آوری تحصیلی در دانشجویان: نقش میانجی‌گری تنظیم شناختی هیجان %K طرحواره‌های ناسازگار اولیه %K تاب‌آوری تحصیلی %K تنظیم شناختی هیجان %K دانشجویان %R 10.22034/ijes.2022.555030.1313 %X هدف: تاب‌آوری تحصیلی نقش مهمی در سایر عملکردهای تحصیلی دارد. در نتیجه، هدف این پژوهش تعیین رابطه طرحواره‌های ناسازگار اولیه با تاب‌آوری تحصیلی با نقش میانجی‌گری تنظیم شناختی هیجان در دانشجویان بود.روش‌شناسی: این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد شهر تهران در سال تحصیلی 400-1399 بودند. حجم نمونه بر اساس نظر Kline (2015) 201 نفر تعیین که این تعداد با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش فرم کوتاه مقیاس طرحواره‌های ناسازگار اولیه Young (1994)، پرسشنامه تاب‌آوری تحصیلی Samuels (2009) و مقیاس تنظیم شناختی هیجان Garnefski, Kraaij and Spinhoven  (2001) بود و داده‌های حاصل از اجرای آنها با روش تحلیل مسیر در نرم‌افزارهای SPSS-26 و AMOS-24 تحلیل شدند.یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که مدل طرحواره‌های ناسازگار اولیه با تاب‌آوری تحصیلی با نقش میانجی‌گری تنظیم شناختی هیجان در دانشجویان برازش مناسبی داشت. هر پنج طرحواره ناسازگار اولیه شامل جدایی و طرد، خودگردانی مختل، محدودیت‌های مختل، دیگر جهت‌مندی و گوش‌به‌زنگی افراطی بر تنظیم شناختی هیجان سازگار و تاب‌آوری تحصیلی دانشجویان اثر مستقیم و منفی و بر تنظیم شناختی هیجان ناسازگار آنان اثر مستقیم و مثبت داشت و علاوه بر آن، تنظیم شناختی هیجان سازگار بر تاب‌آوری تحصیلی دانشجویان اثر مستقیم و مثبت و تنظیم شناختی هیجان ناسازگار بر تاب‌آوری تحصیلی آنان اثر مستقیم و منفی داشت (01/0P %U