%0 Journal Article %T طراحی الگوی راهبردهای یادگیری: یک پژوهش کیفی %J جامعه شناسی آموزش و پرورش %I انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایران %Z 2322-1445 %A نیرومند, علیرضا %A احقر, قدسی %A فتحی ورنوسفادرانی, لیلا %D 2023 %\ 05/13/2023 %V 9 %N 1 %P 33-42 %! طراحی الگوی راهبردهای یادگیری: یک پژوهش کیفی %K طراحی الگو %K راهبردهای یادگیری %K راهبردهای شناختی %K راهبردهای فراشناختی %R 10.22034/ijes.2022.544208.1206 %X هدف: راهبردهای یادگیری نقش مهمی در عملکرد و پیشرفت تحصیلی دارند و طراحی الگوهای متنوع در این زمینه می‌توانند موثر واقع شوند. در نتیجه، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی راهبردهای یادگیری انجام شد.روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نظر زمانی مقطعی، از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش اسناد و خبرگان دانشگاهی درباره راهبردهای یادگیری در سال 1400 بودند. نمونه پژوهش 15 سند و 20 نفر از خبرگان دانشگاهی بودند که بر اساس اصل اشباع نظری و بعد از بررسی ملاک‌های ورود به مطالعه با روش نمونه‌گیری هدفمند به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر یادداشت‌برداری و مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بود که روایی آن با روش مثلث‌سازی تایید و پایایی آن با روش ضریب توافق بین دو کدگذار 85/0 بدست آمد. داده‌ها با روش کدگذاری در نرم‌افزار MAXQDA تحلیل شدند.یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که الگوی راهبردهای یادگیری دارای 47 شاخص، 7 مولفه و 2 بعد بود؛ به‌طوری‌که بعد راهبردهای شناختی دارای 4 مولفه راهبرد تکرار، راهبرد بسط‌دهی، راهبرد سازماندهی و راهبرد ارزشیابی و بعد راهبردهای فراشناختی دارای 3 مولفه راهبرد برنامه‌ریزی، راهبرد نظارت و راهبرد نظم‌دهی بود.بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به شاخص‌ها، مولفه‌ها و ابعاد الگوی راهبردهای یادگیری، برای بهبود عملکرد و پیشرفت تحصیلی فراگیران می‌توان از طریق ارتقای ابعاد و مولفه‌های شناسایی‌شده راهبردهای یادگیری اقدام کرد.  %U https://www.iase-jrn.ir/article_249469_cfb14b60a44a099b811d7d86b34bcc0d.pdf