@article { author = {Riazi Maher, Majid and Shahvarani Semnani, Ahmad and Afshar Kermani, Mojdeg and Azhdari, Parvin}, title = {Analyzing the Content of high School Arithmetic Books with a Text Summary Approach Based on Fuzzy Logic}, journal = {Sociology of Education}, volume = {9}, number = {1}, pages = {43-52}, year = {2023}, publisher = {Iranian Association for Sociology of Education (IASE)}, issn = {2322-1445}, eissn = {2322-1445}, doi = {10.22034/ijes.2022.531755.1079}, abstract = {Purpose: The most important purpose is to provide an intelligent machine based on fuzzy logic for the automatic summarization of various texts and documents, therefore, the purpose of the current research was to examine the content of high school accounting textbooks with the approach of fuzzy text summarization.Methodology: The current research was applied in terms of purpose, which was designed and implemented based on fuzzy logic. The statistical population of the research was middle school accountants who were selected as a statistical sample by census method. In this research, a text summarizing system based on fuzzy logic was used, and in the first stage of the proposed strategy, t}, keywords = {Text Summarization,Fuzzy logic,Content Analysis,Book of Accounts}, title_fa = {بررسی محتوای کتب حسابان مقطع متوسطه با رویکرد خلاصه‌سازی متن بر اساس منطق فازی}, abstract_fa = {هدف: مهم‌ترین هدف ارائه یک ماشین هوشمند مبتنی بر منطق فازی در جهت خلاصه­سازی خودکار متن و اسناد مختلف می­باشد، لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی محتوای کتب حسابان مقطع متوسطه با رویکرد خلاصه‌سازی متن فازی بود. روش شناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی بود که بر اساس منطق فازی طراحی و اجرا شد. جامعه اماری پژوهش کتب حسابان  مقطع متوسطه بود که به روش سرشماری به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این تحقیق از سیستم خلاصه‌ساز متن مبتنی بر منطق فازی استفاده شد که در مرحله اول از استراتژی پیشنهادی، سیستم فازی بر اساس ویژگی‌های تعیین ‌شده به ارزیابی جملات پرداخته و جملات با اهمیت را شناسایی و آن‌هارا برای تولید خلاصه نهایی تدوین کرد. در مرحله نهایی، با استفاده از الگوریتم جستجوی هارمونی، برای تولید خلاصه‌ای با میزان سادگی خواندن و فهمیدن نوشته‌ها و پیوستگی مناسب، تلاش گردید. همچنین ‏به ‌منظور ارزیابی عملکرد روش پیشنهادی، خلاصه­سازی کتب حسابان دوره متوسطه از نرم­افزار MATLAB انجام شد.یافته­ها: نتایج به ‌دست‌ آمده از پیاده­سازی ماشین خلاصه­ساز متنی پیشنهادی، بیانگر پیوستگی معنایی، دقت بالا در استخراج بخش­های اصلی کتاب و کارآمد بودن سند خلاصه در یادگیری و یاددهی مباحث، بود.بحث و نتیجه­گیری: بر اساس نتایج بدست آمده، می­توان دریافت که ازجمله مهم‌ترین دستاوردهای استراتژی پیشنهادی، خلاصه­سازی متون فارسی و از نوع علمی- تخصصی با دقت بسیار بالا است که می‌توان از آن به عنوان یک رویکرد نوین در تدریس استفاده کرد. }, keywords_fa = {خلاصه سازی متن,منطق فازی,تحلیل محتوا,کتاب حسابان}, url = {https://www.iase-jrn.ir/article_704001.html}, eprint = {https://www.iase-jrn.ir/article_704001_d207e1c0ff4df17a89327d434481339f.pdf} }