@article { author = {Mahdieh, Omid and Ghahremani, Maryam}, title = {The Effect of Professors’ Professional Ethics Dimensions on Students Motivation}, journal = {Sociology of Education}, volume = {6}, number = {1}, pages = {28-40}, year = {2020}, publisher = {Iranian Association for Sociology of Education (IASE)}, issn = {2322-1445}, eissn = {2322-1445}, doi = {10.22034/ijes.2020.43778}, abstract = {Purpose: The aim of this research is to investigate the effect of professor’s professional ethics on student’s motivation Methodology: Current applied research is conducted in survey method. Statistical population is consisting of University of Zanjan’s students and 140 questionnaires were collected by using convenience sampling method. The validity and reliability of research tool (questionnaire) was validated. SPSS and AMOS software were used for data analysis. Findings: Findings show that there are positive relationships between professional ethics and motivation.  Professional ethics has a positive and significant effect on motivation. The effect of personal and interactional characteristics has also a significant of motivation, but the effect of professional work quality was not significant. Professional work quality mediated the relationship between personal and interactional characteristics and motivation. In addition, interactional characteristics mediated the relationship between professional work quality and motivation (p < 0.005) Conclusion: According to findings, we can conclude that pay attention merely to technical aspects of teaching is not sufficient, but also considering professional ethics including traits such as justice, responsibility, and rule-orientation, can complete the quality of the professional works or good teaching.}, keywords = {Professional Ethics,Personal Characteristics,Interactional characteristics,Professional work quality,Motivation}, title_fa = {بررسی تأثیر ابعاد اخلاق حرفه‌ای اساتید بر انگیزش دانشجویان}, abstract_fa = {هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر اخلاق حرفه‌ای اساتید بر انگیزش دانشجویان بود.روش: تحقیق حاضر بصورت کاربردی و به شیوه پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 1398-99 بود که تعداد 140 نفر از آنها به عنوان نمونه پژوهش انتخاب  و  این پرسشنامه ها بصورت در دسترس، در بین آنها توزیع و جمع‌آوری گردید. برای جمع‌آوری داده ها از پرسشنامه عباسی و دیگران (1396) برای سنجش اخلاق حرفه‌ای و از پرسشنامه مهدیه (1397) برای سنجش انگیزش استفاده شد که روایی محتوا و پایایی آن (به روش آلفا) مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS (از طریق تحلیل مسیر) در سطح معناداری 05/0 انجام شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد رابطه معنی‌داری بین مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای و انگیزش وجود داشت. همچنین اخلاق حرفه‌ای تأثیر مثبت و معنی‌داری بر ایجاد انگیزش در دانشجویان داشت. ویژگی‌های فردی و تعاملی تأثیر مستقیمی بر انگیزش داشتند ولی تأثیر مستقیم کیفیت کار حرفه‌ای بر انگیزش معنی‌دار نبود. کیفیت کار حرفه‌ای نقش میانجی را در رابطه بین ویژگی‌های فردی و تعاملی و انگیزش ایفا کرد. همچنین ویژگی‌های تعاملی نقش میانجی را در رابطه بین کیفیت کار حرفه‌ای و انگیزش ایفا کرد (P < /span><0.005).نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌ها، می‌توان نتیجه گرفت صرفاً توجه به جنبه‌های فنی تدریس نمی‌تواند کافی باشد بلکه رعایت اخلاق حرفه‌ای مشتمل بر ویژگی‌هایی از قبیل عدالت‌محوری، مسئولیت‌پذیری و قانون‌مداری می‌تواند مکمل کیفیت کار حرفه‌ای یا همان تدریس خوب باشد.}, keywords_fa = {اخلاق حرفه‌ای,ویژگی‌های فردی,ویژگی‌های تعاملی,کیفیت کار حرفه‌ای,انگیزش}, url = {https://www.iase-jrn.ir/article_43778.html}, eprint = {https://www.iase-jrn.ir/article_43778_591a42676eead48ff530e9c88e380468.pdf} }