@article { author = {Sharifi, Masoumeh and Abbaszadeh, Nasser and Shafizadeh, Hamid}, title = {Identifying the Factors Effecting on Teachers' Talent Management of Secondary School}, journal = {Sociology of Education}, volume = {7}, number = {1}, pages = {310-318}, year = {2021}, publisher = {Iranian Association for Sociology of Education (IASE)}, issn = {2322-1445}, eissn = {2322-1445}, doi = {10.22034/ijes.2021.533014.1090}, abstract = {urpose: The present research was conducted with the aim of identifying the factors effecting on teachers' talent management of secondary school. Methodology: The present study in terms of purpose was applied and in terms of implementation method was qualitative. The research population was talent management experts of Tehran city in 2020-2021 year, which from them according to the principle of theoretical saturation number of 16 people were selected as a sample by purposive and snowball sampling methods. The data collection tool was a semi-structured interview that its validity was confirmed by the triangulation method and its reliability was obtained 0.62 by the Cohen's Kappa coefficient method. Data were analyzed by open, axial and selective coding methods in MAXQDA 2020 software. Findings: Findings showed that the factors effecting on teachers' talent management of secondary school were included 17 concepts, 6 subcategories and 3 main categories. The main categories were included the school structure (with two subcategories of reward and appreciation system from teachers' efforts and employment conditions and ethical principles in its process), mission and vision clear of school (with two subcategories of editing the strategic program and specify editing the goals, missions, values ​​and perspectives) and laws, regulations and policies (with two subcategories of flexibility in the processes of teacher selection and recruitment and removal of restrictions on teacher continue education). Conclusion: Considering the identified factors effecting on teachers' talent management of secondary school, planning is necessary to promotion their talent management, which is achieved by improving the identified factors.}, keywords = {Talent management,teachers,Secondary School}, title_fa = {شناسایی عوامل موثر بر مدیریت استعداد معلمان دوره متوسطه دوم}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر مدیریت استعداد معلمان دوره متوسطه دوم انجام شد.روش‌شناسی: مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش خبرگان مدیریت استعداد شهر تهران در سال 1400- 1399 بودند که از میان آنان طبق اصل اشباع نظری 16 نفر با روش‌های نمونه‌گیری هدفمند و گلوله‌برفی به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بود که روایی آن با روش مثلث‌سازی تایید و پایایی آن با روش ضریب کاپای کوهن 62/0 بدست آمد. داده‌ها با روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی در نرم‌افزار  MAXQDA 2020 تحلیل شدند.یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که عوامل موثر بر مدیریت استعداد معلمان دوره متوسطه دوم شامل 17 مفهوم، 6 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی بود. مقوله‌های اصلی شامل ساختار مدرسه (با دو مقوله فرعی سیستم پاداش‌دهی و قدردانی از تلاش‌های معلمان و شرایط استخدامی و اصول اخلاقی در فرایند آن)، مأموریت و چشم‌انداز شفاف مدرسه (با دو مقوله فرعی تدوین برنامه استراتژیک و تدوین مشخص اهداف، رسالت‌ها، ارزش‌ها و چشم‌اندازها) و قوانین، مقررات و سیاست‌گذاری‌ها (با دو مقوله فرعی انعطاف‌پذیری در فرایندهای انتخاب و جذب معلمان مستعد و برداشتن محدودیت‌های ادامه تحصیل معلمان) بودند.نتیجه‌گیری: با توجه به عوامل موثر شناسایی‌شده بر مدیریت استعداد معلمان دوره متوسطه دوم، برنامه‌ریزی جهت ارتقای مدیریت استعداد آنان ضروری است که آن از طریق بهبود عوامل شناسایی‌شده محقق می‌شود.   }, keywords_fa = {مدیریت استعداد,معلمان,متوسطه دوم}, url = {https://www.iase-jrn.ir/article_245212.html}, eprint = {https://www.iase-jrn.ir/article_245212_3f54b8955c5a78b121321f0917835c30.pdf} }