@article { author = {Hassanpour, Masoume and Jabbari, Negin and Ismail Nia Shirvani, Kambiz}, title = {Predicting mental health based on artistic intelligence components in junior high school students in Mazandaran province}, journal = {Sociology of Education}, volume = {6}, number = {1}, pages = {144-155}, year = {2020}, publisher = {Iranian Association for Sociology of Education (IASE)}, issn = {2322-1445}, eissn = {2322-1445}, doi = {10.22034/ijes.2021.242020}, abstract = {Purpose: The aim of this study was to predict mental health based on the components of artistic intelligence in junior high school students in Mazandaran province. Methodology: This research was applied and descriptive-correlational. The statistical population was all 124796 students in the first secondary school of Mazandaran province in the academic year 2019-20, which according to Krejcie and Morgan table, 375 people were selected by multi-stage cluster sampling. The measurement tool was a researcher-made questionnaire of art intelligence with 55 items and mental health of Omidian and Alavi Langroudi with 46 items whose construct validity, using factor analysis and reliability through Cronbach's alpha coefficient, respectively, were equal. 0.94 and 0.92 were calculated. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and regression analysis using SPSS23 software. Result: The findings showed that there is a significant relationship between artistic intelligence and its components (artistic talent, artistic attitude, artistic taste, artistic activity, artistic skills and art economics) with students' mental health. Artistic intelligence components explain (predict) 61% of students' mental health. Also, the artistic taste component has the largest share in predicting students' mental health. Conclusion: Artistic intelligence and art therapy as one of the tools to strengthen and discharge psychological emotions and an important factor in preventing mental illness and students' health.}, keywords = {Intelligence,Artistic Intelligence,mental health,First High School Students}, title_fa = {پیش‌بینی بهداشت روان بر اساس مؤلفه‌های هوش هنری در دانش‌آموزان متوسطه اول استان مازندران}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش­بینی بهداشت روان بر اساس مؤلفه­های هوش هنری در دانش­آموزان متوسطه اول استان مازندران، انجام شد.روش شناسی:  این پژوهش، کاربردی، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه­آماری، کلیه دانش­آموزان متوسطه اول استان مازندران در سال تحصیلی 99–1398 به تعداد 124796 نفر بود که طبق جدول کرجسی و مورگان، تعداد 375 نفر به روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند. ابزار اندازه­گیری، پرسشنامه محقق­ساخته هوش­هنری با 55 گویه و بهداشت روان امیدیان و علوی لنگرودی با 46 گویه بود که روایی سازه آن، با استفاده از روش تحلیل عاملی و مقدار پایایی از طریق ضریب­آلفای­کرونباخ به ترتیب برابر 94/0 و 92/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون­های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیونی و با استفاده از نرم افزار SPSS23 انجام شد. یافته ها: یافته­ها نشان داد که رابطه معناداری بین هوش هنری و مولفه­های آن (استعداد هنری، نگرش هنری، ذوق هنری، فعالیت هنری، مهارت هنری و اقتصاد هنر) با بهداشت روان دانش­آموزان وجود دارد. مولفه­های هوش هنری، 61 درصد از بهداشت روان دانش­آموزان را تبیین (پیش­بینی) می­­نمایند. هم­چنین، مولفه ذوق هنری بیشترین سهم را در پیش­بینی بهداشت روان دانش­آموزان دارد.نتیجه گیری: هوش هنری و هنر درمانی به عنوان یکی از ابزارهای تقویت و تخلیه هیجانات روانی و عاملی مهم در پیشگیری از بیماری‌های روانی و سلامت دانش آموزان می باشد.}, keywords_fa = {هوش,هوش هنری,بهداشت روان,دانش‌آموزان متوسطه اول}, url = {https://www.iase-jrn.ir/article_242020.html}, eprint = {https://www.iase-jrn.ir/article_242020_868b7bbf7367ef09367129f4eaf4e03d.pdf} }