@article { author = {Goran Shurkchali, Salaleh and Hosseinzadeh, Babak and Fallah, Vahid}, title = {Presentation of Organizational virtue model in universities (Case Study of Universities of Mazandaran Province)}, journal = {Sociology of Education}, volume = {6}, number = {1}, pages = {75-85}, year = {2020}, publisher = {Iranian Association for Sociology of Education (IASE)}, issn = {2322-1445}, eissn = {2322-1445}, doi = {10.22034/ijes.2021.242015}, abstract = {Purpose: The purpose of this study was to identify the dimensions, components, indicators of university organizational virtue and presentation. Methodology: This research was a descriptive-survey research mixed with strategy. The statistical population in the qualitative stage of the experts was the faculty members of the universities. Statistical sample in the qualitative stage to 20 experts; the method of sampling was in the form of snowballs and based on the writing of quality articles in the relevant field. The statistical population was a small number of faculty members of universities in Mazandaran province. This number was a total of 2940 people according to the documents of the secretariat of each university in 2018-19. The estimated sample size at this stage was based on the Cochran's formula of 334 people and the stratified random sampling method was based on the number of faculty members in each university unit. The collected data were analyzed by SPSS and Emus statistical software. Results: The results showed that in explaining the predictability of organizational virtue, the variable of technological development in explaining organizational virtue, equal to 0.58, the variable of technological commercialization in explaining organizational virtue, equal to 0.63 and all indicators of fitness to the extent They were acceptable and appropriate. Conclusion: Factors of leadership, culture, organizational structure, human resources, technological development, and technological commercialization are dimensions of organizational virtue in universities and are effective in explaining organizational virtue.  }, keywords = {organizational virtue,Leadership,Technological Development,Technological Commercialization,Organizational Structure}, title_fa = {ارائه مدل فضیلت سازمانی دانشگاه ها ( مطالعه موردی دانشگاه های استان مازندران)}, abstract_fa = {هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد، مؤلفه ها، شاخص های فضیلت سازمانی دانشگاه و ارائه بود.روش شناسی:  این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی _ پیمایشی با راهبرد آمیخته بود. جامعه آماری در مرحله  کیفی خبرگان اعضای هیأت علمی دانشگاهها بودند. نمونه ی آماری در مرحله کیفی به تعداد 20 نفر از خبرگان؛ نحوه ی و روش نمونه گیری به  صورت گلوله برفی و بر اساس نگارش مقالات کیفی در حوزه مربوطه بوده. جامعه آماری در مرحله کمی، اعضای هیأت علمی دانشگاههای استان مازندران بودند این تعداد  براساس مستندات دبیرخانه هر دانشگاه درسال 1397-1398 مجموعاً 2940 نفر بود. برآورد حجم نمونه دراین مرحله براساس فرمول کوکران 334 نفر و شیوه ی نمونه گیری تصادفی طبقه ای براساس تعداد اعضای هیأت علمی در هر واحد دانشگاهی بود. داده های جمع آوری شده  از طریق نرم افزارهای آماری اس پی اس اس و ایموس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته ها:  نتایج نشان داد که در تبیین پیش بینی کنندگی فضیلت سازمانی، متغیر توسعه فناورانه در تبیین فضیلت سازمانی، برابر با 58/0، متغیر تجاری سازی فناورانه در تبیین فضیلت سازمانی، برابر با 63/0و تمامی شاخص­های برازندگی در حد قابل قبول و مناسب قرار داشتند.نتیجه گیری: عوامل رهبری، فرهنگ ، ساختارسازمانی، منابع انسانی، توسعه فناورانه، تجاری سازی فناورانه از ابعاد فضیلت سازمانی در دانشگاه ها می باشند و در تبیین فضیلت سازمانی مؤثرند. }, keywords_fa = {فضیلت سازمانی,رهبری,توسعه فناورانه,تجاری سازی فناورانه,ساختار سازمانی}, url = {https://www.iase-jrn.ir/article_242015.html}, eprint = {https://www.iase-jrn.ir/article_242015_eb1d174da03bf45b04b07037a7d6c04d.pdf} }