معصومه اکبری؛ شهلا فرهادی ورمز آبادی؛ محمود میدانی؛ آزاده برزگران؛ شهین عبدالمالکی
چکیده
هدف: بررسی نیازهای آموزشی گروههای مختلف همواره به شناخت بهتر وضعیت موجود و داشتن چشماندازی مناسب به آینده کمک میکند. بنابراین، هدف این پژوهش، مطالعه نیازهای آموزشی مدیران مدارس ابتدایی بر اساس شایستگیهای حرفهای بود.روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه پژوهش مدیران مدارس ...
بیشتر
هدف: بررسی نیازهای آموزشی گروههای مختلف همواره به شناخت بهتر وضعیت موجود و داشتن چشماندازی مناسب به آینده کمک میکند. بنابراین، هدف این پژوهش، مطالعه نیازهای آموزشی مدیران مدارس ابتدایی بر اساس شایستگیهای حرفهای بود.روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه پژوهش مدیران مدارس ابتدایی دولتی استان البرز در سال تحصیلی 97-1396 به تعداد 584 نفر (381 زن و 203 مرد) بودند. نمونه پژوهش 231 مدیر بود که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه نیازهای آموزشی مدیران مبتنی بر شایستگیهای حرفهای با 89 گویه بود که توسط پژوهشگران مطالعه حاضر طراحی شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون خیدو در نرمافزار SPSS-19 استفاده شد.یافتهها: یافتهها نشان داد که برای نیازهای آموزشی مدیران مدارس ابتدایی بر اساس شایستگیهای حرفهای 8 عامل تخصص مدیریت، آگاهی از مهارتهای معلمی، مهارتهای ادراکی- انسانی، مهارتهای هنری، مهارتهای اخلاقی- اجتماعی، مهارتهای فنی، مهارتهای انگیزشی و آگاهی از استانداردهای فضای کالبدی مدارس شناسایی و بار عاملی همه گویهها بالاتر از 40/0 بود. همچنین، بار عاملی همه عاملها بالاتر از 50/0، میانگین واریانس استخراجشده همه عاملها بالاتر از 60/0 و پایایی همه عاملها با روشهای آلفای کرونباخ و ترکیبی بالاتر از 80/0 و پایایی کل ابزار با روش آلفای کرونباخ 91/0 برآورد شد. علاوه بر آن، از نظر مدیران مدارس ابتدایی بین مقدار مشاهدهشده و مقدار موردانتظار در هر 8 نیاز شناساییشده (تخصص مدیریت، آگاهی از مهارتهای معلمی، مهارتهای ادراکی- انسانی، مهارتهای هنری، مهارتهای اخلاقی- اجتماعی، مهارتهای فنی، مهارتهای انگیزشی و آگاهی از استانداردهای فضای کالبدی مدارس) تفاوت معناداری وجود داشت (05/0P
یدالله فضلی؛ امید مهنی؛ ایوب فیضی؛ بیژن عبدالهی
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه مهارتهای ارتباطی مدیران با اثربخشی مدیریت کلاس درس معلمان بود.روش شناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل 28 نفر مدیر و 976 نفر دبیر مدارس مقطع دوم متوسطه شهرستان آمل بود. جهت انتخاب نمونه آماری از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد. بر این اساس تعداد 24 نفر مدیر و 278 نفر ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه مهارتهای ارتباطی مدیران با اثربخشی مدیریت کلاس درس معلمان بود.روش شناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل 28 نفر مدیر و 976 نفر دبیر مدارس مقطع دوم متوسطه شهرستان آمل بود. جهت انتخاب نمونه آماری از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد. بر این اساس تعداد 24 نفر مدیر و 278 نفر دبیر به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامههای مهارتهای ارتباطی بارتون (1990) و پرسشنامه اثربخشی مدیریت کلاس ایمار و هیکمان (1991) بود. پرسشنامه مهارتهای ارتباطی دارای 18 گویه با سه مولفه «مهارت کلامی، مهارت شنود و مهارت بازخورد» بود. پرسشنامه اثربخشی مدیریت کلاس نیز شامل 35 سوال بود که سه مولفه «برقراری انضباط در کلاس درس، اثربخشی آموزش والدین و اثربخشی آموزش شخصی معلم» را می سنجید. روایی پرسشنامهها با استفاده از روش روایی صوری و محتوایی تایید شد. پایایی پرسشنامهها نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ مناسب گزارش شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین مهارتهای ارتباطی مدیران و مؤلفههای آن با مؤلفه برقراری انضباط کلاس درس رابطه معنیداری وجود ندارد، اما بین نمره کل مهارتهای ارتباطی مدیران و مؤلفههای آن با دیگر نمره کل مدیریت کلاس درس و مؤلفههای اثربخشی آموزش والدین و اثربخشی آموزش شخصی معلم رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. نتایج تحلیل مسیر حاکی از این است که تأثیر مهارت کلامی بر انضباط کلاس درس غیرمعنادار و بر اثربخشی آموزش والدین و اثربخشی آموزش شخصی معلم معنادار میباشد. همچنین، مهارت شنود میتواند اثربخشی آموزش والدین و اثربخشی آموزش شخصی معلم را به طور معنادار و انضباط کلاس درس را به صورت غیرمعنادار تبیین کند. در نهایت مهارت بازخورد قادر است اثربخشی آموزش والدین و اثربخشی آموزش شخصی معلم را به شکل معناداری و انضباط کلاس درس را به صورت غیرمعنادار تبیین کند.بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت تقویت مهارتهای ارتباطی مدیران میتواند در غنیسازی ارتباطات کلامی و غیرکلامی با والدین دانشآموزان و نیز کمک به معلمان در کیفیت بخشی مدیریت کلاس درس تاثیرگذار باشد.
الهام محبی اطاقوی؛ امیر حسین محمد داوودی؛ غلامرضا شریفی راد
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه و اعتباریابی ابزار سنجش رهبری فرهنگی در مدیران مدارس استان قم انجام شد.روششناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی - همبستگی بود. جامعه این پژوهش مدیران مدارس استان قم در سال تحصیلی 99-1398 بودند که تعداد آنها 944 نفر بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 274 نفر برآورد که با توجه به ریزشهای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه و اعتباریابی ابزار سنجش رهبری فرهنگی در مدیران مدارس استان قم انجام شد.روششناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی - همبستگی بود. جامعه این پژوهش مدیران مدارس استان قم در سال تحصیلی 99-1398 بودند که تعداد آنها 944 نفر بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 274 نفر برآورد که با توجه به ریزشهای احتمالی تعداد 300 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند، اما به دلیل 10 پرسشنامه مفقوده تحلیلها برای 290 نفر انجام شد. برای رهبری فرهنگی پرسشنامه محققساخته 129 گویهای با طیف لیکرت 5 درجهای طراحی و شاخصهای روانسنجی آن مورد بررسی قرار گرفت. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر متخصصان و روایی سازه ابزار با روش تحلیل عاملی اکتشافی و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ در نرمافزار SPSS نسخه 25 بررسی شد.یافتهها: نتایج نشان داد که روایی محتوایی ابزار با نظر متخصصان تایید و بررسی روایی سازه حاکی از آن بود که تعداد 11 گویه به دلیل بار عاملی کمتر از 3/0 از ابزار حذف و ابزار نهایی 118 گویه داشت. پرسشنامه سنجش رهبری فرهنگی در مدیران مدارس دارای 25 عامل بود که بار عاملی و روایی همگرای همه عاملها بالاتر از 5/0 و پایایی همه آنها بالاتر از 70/0 بود.بحث و نتیجهگیری: پرسشنامه سنجش رهبری فرهنگی در مدیران مدارس با 25 عامل دارای شاخصهای روانسنجی مناسبی بود. بنابراین، مسئولان
نرگس شریعتمداری؛ علاالدین اعتماد اهری؛ اصغر شریفی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش طراحی مدل رهبری عدالتمحور در مدیریت مدارس ابتدایی شهر تهران با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری بود.روش شناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا مقطعی از نوع کمی بود. جامعه پژوهش مدیران مدارس ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 1419 نفر بودند که بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 302 نفر محاسبه شد ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش طراحی مدل رهبری عدالتمحور در مدیریت مدارس ابتدایی شهر تهران با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری بود.روش شناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا مقطعی از نوع کمی بود. جامعه پژوهش مدیران مدارس ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 1419 نفر بودند که بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 302 نفر محاسبه شد که این افراد با روش نمونهگیری طبقهای مرحلهای با رعایت نسبت حجم مناطق انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته رهبری عدالتمحور با 63 آیتم استفاده که روایی محتوایی آن با نظر متخصصان و روایی سازه آن با روش تحلیل عاملی اکتشافی و پایایی آن با روشهای آلفای کرونباخ و ترکیبی تایید شد. دادهها با روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS و PLS تحلیل شدند.یافتهها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که رهبری عدالتمحور دارای شش بعد شرایط علی (با دو مولفه عوامل سازمانی و عوامل نگرشی)، پدیده محوری رهبری عدالتمحور (با چهار مولفه الگوهای رفتاری و ویژگیهای اخلاقی، حمایت از طریق ارتباطات دوجانبه، تقویت رفتار اخلاقی و تصمیمگیری)، راهبردها و اقدامات (با دو مولفه تحقق پاداش از طریق عملکرد و تحقق اهداف از طریق پاداش)، شرایط مداخلهگر (با سه مولفه تفاوتهای مدیران، تفاوتهای کارکنان و تغییرات مدیران)، شرایط زمینهای (با دو مولفه عوامل تشویقکننده رفتارهای عادلانه و عوامل تهدیدکننده رفتارهای عادلانه) و پیامدها (با سه مولفه پیامدهای مربوط به مدارس، پیامدهای مربوط به کارکنان و پیامدهای مربوط به مدیران) بود. همچنین، نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که مدل رهبری عدالتمحور دارای برازش مناسبی بود و مولفههای هر یک از ابعاد بر بعد مربوط به خود و همه ابعاد بر رهبری عدالتمحور اثر معنادار داشتند (05/0>P).بحث و نتیجهگیری: با توجه به یافتهها، برنامهریزی برای استفاده از مدل رهبری عدالتمحور جهت بهبود مدیریت مدارس ضروری است. در نتیجه، مسئولان و برنامهریزان میتوانند از مدل رهبری عدالتمحور جهت بهبود عملکرد مدیران استفاده نمایند و برای آنها دورههای ضمن خدمت در قالب کارگاههای آموزشی برگزار نمایند.
فرزانه سلطانقلی؛ محمدرضا اردلان؛ جمال عبدالملکی
چکیده
هدف: هدف پژوهش بررسی اثر رهبری اخلاقی مدیران بر سلامت سازمانی با میانجیگری عدالت سازمانی در مدارس بود.روششناسی: روش مطالعه توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش کلیه معلمان مدارس متوسطه دوم شهرستان قروه در سال 1399 به تعداد 339 نفر بودند که از این جامعه بر مبنای جدول مورگان نمونهای به حجم 181 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش بررسی اثر رهبری اخلاقی مدیران بر سلامت سازمانی با میانجیگری عدالت سازمانی در مدارس بود.روششناسی: روش مطالعه توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش کلیه معلمان مدارس متوسطه دوم شهرستان قروه در سال 1399 به تعداد 339 نفر بودند که از این جامعه بر مبنای جدول مورگان نمونهای به حجم 181 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه رهبری اخلاقی براون و همکاران تروینو و هریسون(2005)، پرسشنامه عدالت سازمانی مورمن و نیهوف(1993) و پرسشنامه سلامت سازمانی هوی و فیلدمن(1996) استفاده شد. در پژوهش حاضر مقادیر آلفای کرونباخ پرسشنامه رهبری اخلاقی(89/0)، عدالت سازمانی(92/0) و سلامت سازمانی(90/0) بود. مقادیر GFI تحلیل عاملی تاییدی پرسشنامه رهبری اخلاقی(92/0)، عدالت سازمانی(93/0) و سلامت سازمانی(92/0) بود. جهت تحلیل داده ها از آزمون مدل یابی معادلات ساختاری بوسیله نرم افزار LISREL10.30 استفاده شد.یافته ها: رهبری اخلاقی مدیران دارای اثر(61/0) با مقدار معناداری(61/7) بر سلامت سازمانی مدارس و اثر(62/0) با مقدار معناداری(79/6) بر عدالت سازمانی بود. عدالت سازمانی دارای اثر(27/0) با مقدار معناداری(63/3) بر سلامت سازمانی مدارس بود. رهبری اخلاقی مدیران بواسطه عدالت سازمانی دارای اثر غیرمستقیم(167/0) با مقدار معناداری(22/3) بر سلامت سازمانی مدارس بود.بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش رهبری اخلاقی مدیران و عدالت سازمانی دارای رابطه مثبت و معنادار با سلامت سازمانی مدارس است.
سپیده پرسش؛ علیرضا قاسمیزاد؛ پری مشایخ
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفههای رشد حرفهای معلمان و مدیران آموزش ابتدایی با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد.روششناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش اسناد و متون چاپی درباره رشد حرفهای معلمان و مدیران در پایگاههای اطلاعات علمی بین سالهای 2019-2000 بودند که با توجه به ملاکهای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفههای رشد حرفهای معلمان و مدیران آموزش ابتدایی با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد.روششناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش اسناد و متون چاپی درباره رشد حرفهای معلمان و مدیران در پایگاههای اطلاعات علمی بین سالهای 2019-2000 بودند که با توجه به ملاکهای مورد نظر تعداد 52 مورد با روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شد. دادهها پس از جمعآوری با روش فیشبرداری به کمک کدگذاری باز، محوری و انتخابی با روش تحلیل مضمون در نرمافزار MAXQDA تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد که رشد حرفهای معلمان و مدیران آموزش ابتدایی بر اساس سند تحول بنیادین 206 مضمون پایه، 53 مضمون سازماندهنده و 16 مضمون فراگیر شامل ویژگیهای معلمان، انگیزه معلمان، برنامه رهبری، گروه معلمان، گروه آموزشی، تخصصی- حرفهای، رشد حرفهای، مسائل و مشکلات معلمان، عوامل مدرسه، شرایط محیطی- آموزشی، شرایط محیطی- کلان، درگیری معلمان در فعالیتهای حرفهای، ارشادگری، شبکهسازی، راهبردهای آموزشی و پیامدهای فردی داشت. همچنین، مضامین جهانی رشد حرفهای معلمان و مدیران آموزش ابتدایی شامل 20 مضمون پایه، 8 مضمون سازماندهنده و 1 مضمون فراگیر شامل مولفههای جهانی و هشت مضمون فراگیر ارشادگری، شبکهسازی، رهبری، تخصصی- حرفهای، گروه آموزشی، گروه رهبران، راهبردهای آموزشی و پیامدها بود.نتیجهگیری: با توجه به مضامین شناساییشده، برنامهریزی برای رشد حرفهای معلمان و مدیران آموزش ابتدایی ضروری است که برای این منظور میتوان شرایط بهبود مضامین را فراهم کرد.
سکینه رضائی سیروس؛ محمدنقی ایمانی؛ اصغر شریفی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل پیش بینی بازگشت سرمایه در آموزش و بهسازی منابع انسانی مبتنی بر مولفه های فرهنگ سازمانی و صلاحیت حرفه ای انجام شد.روش: روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده (کمی) بود. جامعۀ آماری، مدیران شهرداری شهر تهران بودند که با استفاده از فرمول کوکران و نمونهگیری تصادفی طبقهای، تعداد 315 نفر انتخاب ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل پیش بینی بازگشت سرمایه در آموزش و بهسازی منابع انسانی مبتنی بر مولفه های فرهنگ سازمانی و صلاحیت حرفه ای انجام شد.روش: روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده (کمی) بود. جامعۀ آماری، مدیران شهرداری شهر تهران بودند که با استفاده از فرمول کوکران و نمونهگیری تصادفی طبقهای، تعداد 315 نفر انتخاب شدند. گردآوری دادهها به دو روش اسنادی و میدانی (پرسشنامه استاندارد و محقق ساخته) انجام پذیرفت. در پژوهش حاضر ، به منظور تعیین روایی پرسشنامه از روایی ظاهری، محتوایی و سازه استفاده شد و برای تعیین پایایی، از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که همگی مورد تایید قرارگرفتند. برای تحلیل دادهها، از آزمونهای الگو یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار SMAR PLS و آزمون تی تک گروهی استفاده شد.یافته ها: بنابر یافته های پژوهش فرهنگ سازمانی و صلاحیت حرفه ای بر بازگشت سرمایه در آموزش و بهسازی منابع انسانی شهرداری تهران تاثیر داشت.نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش مولفههای فرهنگ سازمانی، صلاحیت حرفهای، به عنوان عوامل پیشبینی کننده بازگشت سرمایه در آموزش و بهسازی میباشند
محمد طرزی؛ کوروش پارسا معین؛ صغری افکانه
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تاثیر متغیرهای ویژگی جمعیت شناختی، برنامه آموزشی و حمایت مدیران بر اثربخشی دوره های آموزش ضمن خدمت انجام شد. روش: روش پژوهش برحسب هدف، بنیادی- کاربردی؛ برحسب نوع داده، کمی بود. جامعه آماری پژوهش شامل شامل کلیه کارکنان بانک رفاه ایران به تعداد 9794 نفر بود. در این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و طبقهای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف تاثیر متغیرهای ویژگی جمعیت شناختی، برنامه آموزشی و حمایت مدیران بر اثربخشی دوره های آموزش ضمن خدمت انجام شد. روش: روش پژوهش برحسب هدف، بنیادی- کاربردی؛ برحسب نوع داده، کمی بود. جامعه آماری پژوهش شامل شامل کلیه کارکنان بانک رفاه ایران به تعداد 9794 نفر بود. در این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و طبقهای و محاسبه حجم نمونه در پژوهشهایی با تحلیل عاملی 491 نفر بهعنوان آزمودنی انتخاب شدند. روش گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود. بهمنظور تعیین روایی پرسشنامه از روایی ظاهری، محتوایی و سازه استفاده شد و برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که همگی مورد تأیید قرار گرفتند. در بخش استنباطی برای پاسخ به سؤالهای پژوهش از آزمونهایی نظیر همبستگی پیرسون، آزمون تی تک نمونهای و مدلسازی معادلات ساختاری (تحلیل عاملی تأییدی) با استفاده از نرمافزارهای SPSS-v21، Smart Pls-v2 و Lisrel-v8 نیز بهره گرفته شد.یافته ها: یافته های حاصل از پژوهش نشان دادند که متغیرهای ویژگی جمعیت شناختی، برنامه آموزشی و حمایت مدیران بر اثربخشی دوره های آموزش ضمن خدمت کارکنان تاثیر معناداری دارند.نتیجه گیری: بر اساس یافته های حاصل از پژوهش، نتایج پژوهش حاکی از آن است که به منظور اثربخشی بیشتر دوره های ضمن خدمت باید به مولفههای مختلف فردی، آموزشی و حمایتی توجه ویژه داشت.