علوم اجتماعی
پرویز رزاقی؛ سیاوش طالع پسند؛ اسحق رحیمیان بوگر
چکیده
هدف: رفتارهای غیرمولد تحصیلی، رفتارهایی عمدی است که هنجارهای یک گروه یا سازمان را به خطر میاندازد و سلامت گروه یا سازمان را کاهش میدهد. در نتیجه، هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر مسئولیتپذیری اجتماعی بر رفتارهای غیرمولد تحصیلی دانشآموزان بود.روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا نیمهتجربی با ...
بیشتر
هدف: رفتارهای غیرمولد تحصیلی، رفتارهایی عمدی است که هنجارهای یک گروه یا سازمان را به خطر میاندازد و سلامت گروه یا سازمان را کاهش میدهد. در نتیجه، هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر مسئولیتپذیری اجتماعی بر رفتارهای غیرمولد تحصیلی دانشآموزان بود.روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا نیمهتجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری 45 روزه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشآموزان پسر پایه نهم شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که 34 نفر از آنها با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه مساوی (هر گروه 17 نفر) شامل گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 45 دقیقهای تحت آموزش مبتنی بر مسئولیتپذیری اجتماعی قرار گرفت و در این مدت گروه کنترل آموزشی ندید. دادهها با مقیاس رفتارهای غیرمولد تحصیلی (Rimkus, 2012) جمعآوری و با روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرمافزار SPSS-24 تحلیل شدند.یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر مسئولیتپذیری اجتماعی باعث کاهش رفتارهای غیرمولد تحصیلی دانشآموزان و همه مولفههای آن از جمله تقلب و سرقت ادبی، مصرف الکل، مصرف مواد، رفتار تبعیضآمیز، غیبت، اهمالکاری، رفتار انحرافی و رخوت شد و نتایج در مرحله پیگیری نیز باقی ماند (05/0P