علیرضا قربانی؛ سمانه یازرلو
چکیده
هدف: مقاله حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبکهای هویتیابی و خودکارآمدی با نگرش به بزهکاری در دانشآموزان دبیرستانی پسر متوسطه دوم گرگان انجام شد.روش شناسی: روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود، جامعه آماری شامل 2700 دانش آموز بود که 330 دانشآموز به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و به پرسشنامههای سبک هویتیابی برزونسکی(1989)، خودکارآمدی ...
بیشتر
هدف: مقاله حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبکهای هویتیابی و خودکارآمدی با نگرش به بزهکاری در دانشآموزان دبیرستانی پسر متوسطه دوم گرگان انجام شد.روش شناسی: روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود، جامعه آماری شامل 2700 دانش آموز بود که 330 دانشآموز به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و به پرسشنامههای سبک هویتیابی برزونسکی(1989)، خودکارآمدی عمومی شرر و مادوکس(1982) و نگرش به بزهکاری پویا(1388) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی و رگرسیون با نرم افزار SPSS , Lisrel استفاده شد.یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش بین سبک هویتیابی با نگرش مثبت به بزهکاری ارتباط منفی و معنادار (96/0-R= )، بین سبکهای هویتیابی با خودکارآمدی رابطه مثبت و معنادار(73/0R= ) و بین خودکارآمدی با نگرش به بزهکاری ارتباط منفی و معنادار(71/0-R= ) به دست آمد. نتایج تحلیل رگرسیون حاکی از آن بود که سبکهای هویتیابی و خودکارآمدی میتوانند مقداری از واریانس نگرش مثبت به بزهکاری را پیشبینی نماید.(96/0 =β). معادلات ساختاری نیز نشان داد مدل برازش خوبی از داده های دنیای واقعی داشته و تأثیر متغیر خودکارآمدی در مؤلفه های نگرش به بزهکاری تأیید شده و برازش معنی دار بود.بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش حاضر می توان از سبک های هویت یابی و خودکارآمدی در کاهش نگرش به بزهکاری استفاده نمود.