زینب امام دوست؛ نگین جباری؛ کیومرث نیازآذری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل ادراک مدیران مدارس از چالشهای اخلاق حرفهای در جامعه مدرن انجام شد.روش: این مطالعه ازنظرهدف کاربردی و ازنظر شیوه اجرا آمیخته بود. جامعه پژوهش دربخش کیفی خبرگان آموزشوپرورش شهرگرگان باسابقه مدیریت و سیاستگذاری بودند که طبق اصل اشباع نظری 20 نفر از آنها با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در بخش کمی ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل ادراک مدیران مدارس از چالشهای اخلاق حرفهای در جامعه مدرن انجام شد.روش: این مطالعه ازنظرهدف کاربردی و ازنظر شیوه اجرا آمیخته بود. جامعه پژوهش دربخش کیفی خبرگان آموزشوپرورش شهرگرگان باسابقه مدیریت و سیاستگذاری بودند که طبق اصل اشباع نظری 20 نفر از آنها با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در بخش کمی مدیران و معاونان مدارس متوسطه دوره اول و دوم شهر گرگان درسال تحصیلی 98-1397 به تعداد 256 نفر بودندکه طبق فرمول کوکران تعداد 153 نفر آنها با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محققساخته ادراک مدیران و چالشهای اخلاق حرفهای استفاده شدکه روایی پرسشنامه ادراک مدیران با روش میانگین واریانس استخراجشده 61/0 و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ و مرکب بهترتیب 94/0 و 87/0 و روایی پرسشنامه چالشهای اخلاق حرفهای با روش تحلیل عاملی اکتشافی و میانگین واریانس استخراج شده تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ و مرکب برای کل و همه عوامل آن بهترتیب بالاتر از 60/0 و 70/0 بدست آمد.دادهها با روشهای کدگذاری باز،محوری وانتخابی و مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS-22 و LISREL-8.8 تحلیل شدند.یافتهها: یافتههای بخش کیفی نشان داد که چالشهای اخلاق حرفهای دارای 164مفهوم اولیه، 38کد باز، 19کد محوری و 9 کد انتخابی بود که کدهای انتخابی و محوری شامل قانونمداری (شامل دو کد قانونپذیری وآگاهی قانونی)، اخلاقمداری (شامل دو کد عدالتمحوری و نگاه معنوی)، دانشمداری (شامل سه کد به روز بودن، مطالعات تطبیقی و نشر دانش)، منش رهبرانه (شامل دو کد نگاه پدرانه و منبع انگیزشی)، مسئولیتپذیری متعهدانه (شامل دو کد تعهد کاری و کارآیی)، رقابتپذیری (شامل دو کد قانون رقابت و مزیت رقابتی)، توسعهمحوری (شامل دو کد قوانین کارآمد وزیرساخت اجتماعی- فرهنگی)،اقتدارگرایی سازنده (شامل دو کد قاطعیت اجرایی وتعامل سازنده) و آیندهنگری (شامل دو کد برنامه محوری و نیازسنجی) بودند. یافتههای بخش کمی نشان دادادراک مدیران بر چالشهای اخلاق حرفهای و چالشهای اخلاق حرفهای بر هر نه عامل اثر مستقیم و معنادار داشت (05/0>P).نتیجهگیری: با توجه به نتایج، برنامهریزان و مسئولان برای مقابله با چالشهای اخلاق حرفهای میتوانندزمینه راجهت بهبودقانونمداری،اخلاقمداری،دانشمداری، منش رهبرانه،مسئولیتپذیری متعهدانه، رقابتپذیری،توسعهمحوری،اقتدارگرایی سازنده وآیندهنگری فراهم نمایند.