مسعود احمدی؛ مسعود قاسمی؛ منصوره شهریاری احمدی
چکیده
هدف: اختلال اضطراب فراگیر دارای پیامدهای منفی زیادی از جمله کاهش تابآوری است. بنابراین، هدف این پژوهش اثربخشی برنامه آموزشی ابراز وجود بر تابآوری و نشانههای بالینی دانشآموزان دارای علائم اختلال اضطراب فراگیر بود.روششناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه ...
بیشتر
هدف: اختلال اضطراب فراگیر دارای پیامدهای منفی زیادی از جمله کاهش تابآوری است. بنابراین، هدف این پژوهش اثربخشی برنامه آموزشی ابراز وجود بر تابآوری و نشانههای بالینی دانشآموزان دارای علائم اختلال اضطراب فراگیر بود.روششناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشآموزان پسر 16 تا 18 ساله دوره دوم متوسطه شهر کرج در سال تحصیلی 99-1398 بودند که از میان آنها 50 نفر با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه 25 نفری شامل گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 60 دقیقهای تحت برنامه آموزشی ابراز وجود قرار گرفت و در این مدت گروه کنترل آموزشی ندید. دادهها با مقیاس تابآوری (Connor and Davidson, 2003) و پرسشنامه اختلال اضطراب فراگیر (Spitzer, Kroenke, Williams and Lowe, 2006) گردآوری و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار SPSS نسخه 24 تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد که گروههای آزمایش و کنترل از نظر متغیرهای تابآوری و نشانههای بالینی اختلال اضطراب فراگیر تفاوت معنیداری داشتند. به عبارت دیگر، برنامه آموزشی ابراز وجود باعث افزایش تابآوری (001/0, P<25/41=F) و کاهش نشانههای بالینی اختلال اضطراب فراگیر (001/0, P<34/28=F) در دانشآموزان شد.بحث و نتیجهگیری: نتایج نشاندهنده اثربخشی برنامه آموزشی ابراز وجود بر تابآوری و نشانههای بالینی اختلال اضطراب فراگیر بود. بنابراین، مشاوران و درمانگران میتوانند از برنامه آموزشی ابراز وجود در کنار سایر روشها و برنامههای آموزشی جهت افزایش تابآوری و کاهش نشانههای بالینی اختلال اضطراب فراگیر استفاده کنند.
آرش خدابخش؛ حسینعلی تقی پور؛ مهران مختاری بایع کلایی
چکیده
هدف : پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل برنامه آموزشی برای دانشگاههای نسل چهارم در ایران انجام شد.روش شناسی: روش تحقیق از نظر هدف بنیادی و از نظر روش اجرا آمیخته (کیفی-کمی) بود. جامعه بخش کیفی شامل خبرگان و اساتید برنامهریزی آموزشی دانشگاهی ایران در سال تحصیلی 400-1399 بودند که طبق اصل اشباع نظری 17 نفر از آنها با روشهای نمونهگیری گلولهبرفی ...
بیشتر
هدف : پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل برنامه آموزشی برای دانشگاههای نسل چهارم در ایران انجام شد.روش شناسی: روش تحقیق از نظر هدف بنیادی و از نظر روش اجرا آمیخته (کیفی-کمی) بود. جامعه بخش کیفی شامل خبرگان و اساتید برنامهریزی آموزشی دانشگاهی ایران در سال تحصیلی 400-1399 بودند که طبق اصل اشباع نظری 17 نفر از آنها با روشهای نمونهگیری گلولهبرفی و هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جامعه بخش کمی شامل کلیه دانشجویان مراکز آموزش عالی سراسر ایران در سال تحصیلی 400-1399 بودند که طبق فرمول کوکران 384 نفر آنها با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات در بخش کیفی از مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه محققساخته استفاده شد که شاخصهای روانسنجی آنها تایید شدند. دادهها با روشهای کدگذاری در نرمافزار MAXQDA و تحلیل عاملی اکتشافی و مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS و LISREL تحلیل شدند.یافته ها: یافتههای بخش کیفی نشان داد که 51 شاخص در قالب 7 مقوله رویکرد آموزشی مبتنی بر آموزش همتایان، آموزش مبتنی بر عمل، تسهیل فرصتهای شبیهسازیشده، توجه به روشهای یادگیری گروهی، یادگیری خودهدایتشده و خودراهبر، فعالیتهای مبتنی بر یادگیری اکتشافی و روشهای نوین تدریس شناسایی شد. یافتههای بخش کمی نشان داد که 34 گویه در قالب 7 مقوله مذکور قرار گرفتند که بار عاملی همه آنها بالاتر از 70/0، میانگین واریانس استخراجشده همه آنها بالاتر از 60/0 و پایایی همه آنها بالاتر از 80/0 بود. دیگر نتایج نشان داد که برنامه آموزشی برای دانشگاههای نسل چهارم بر هر هفت مقوله رویکرد آموزشی مبتنی بر آموزش همتایان، آموزش مبتنی بر عمل، تسهیل فرصتهای شبیهسازیشده، توجه به روشهای یادگیری گروهی، یادگیری خودهدایتشده و خودراهبر، فعالیتهای مبتنی بر یادگیری اکتشافی و روشهای نوین تدریس اثر مستقیم و معنادار داشت (05/0P<).بحث و نتیجه گیری : با توجه به شناسایی هفت مقوله و اثر مستقیم و معنادار برنامه آموزشی پژوهش حاضر بر هفت مقوله، برنامهریزی جهت بهبود برنامه آموزشی برای دانشگاههای نسل چهارم از طریق هفت مقوله ذکرشده در بالا ضروری است.
محمد طرزی؛ کوروش پارسا معین؛ صغری افکانه
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تاثیر متغیرهای ویژگی جمعیت شناختی، برنامه آموزشی و حمایت مدیران بر اثربخشی دوره های آموزش ضمن خدمت انجام شد. روش: روش پژوهش برحسب هدف، بنیادی- کاربردی؛ برحسب نوع داده، کمی بود. جامعه آماری پژوهش شامل شامل کلیه کارکنان بانک رفاه ایران به تعداد 9794 نفر بود. در این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و طبقهای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف تاثیر متغیرهای ویژگی جمعیت شناختی، برنامه آموزشی و حمایت مدیران بر اثربخشی دوره های آموزش ضمن خدمت انجام شد. روش: روش پژوهش برحسب هدف، بنیادی- کاربردی؛ برحسب نوع داده، کمی بود. جامعه آماری پژوهش شامل شامل کلیه کارکنان بانک رفاه ایران به تعداد 9794 نفر بود. در این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و طبقهای و محاسبه حجم نمونه در پژوهشهایی با تحلیل عاملی 491 نفر بهعنوان آزمودنی انتخاب شدند. روش گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود. بهمنظور تعیین روایی پرسشنامه از روایی ظاهری، محتوایی و سازه استفاده شد و برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که همگی مورد تأیید قرار گرفتند. در بخش استنباطی برای پاسخ به سؤالهای پژوهش از آزمونهایی نظیر همبستگی پیرسون، آزمون تی تک نمونهای و مدلسازی معادلات ساختاری (تحلیل عاملی تأییدی) با استفاده از نرمافزارهای SPSS-v21، Smart Pls-v2 و Lisrel-v8 نیز بهره گرفته شد.یافته ها: یافته های حاصل از پژوهش نشان دادند که متغیرهای ویژگی جمعیت شناختی، برنامه آموزشی و حمایت مدیران بر اثربخشی دوره های آموزش ضمن خدمت کارکنان تاثیر معناداری دارند.نتیجه گیری: بر اساس یافته های حاصل از پژوهش، نتایج پژوهش حاکی از آن است که به منظور اثربخشی بیشتر دوره های ضمن خدمت باید به مولفههای مختلف فردی، آموزشی و حمایتی توجه ویژه داشت.