علوم اجتماعی
مریم قادری شیخی آبادی؛ فخرالسادات نصیری؛ افشین افضلی؛ محمود تعجبی
چکیده
هدف: سبک رهبری همافزا در اجرای استانداردهای کیفیت در مدارس نقش مهمی دارد. هدف پژوهش حاضر ساخت و هنجاریابی پرسشنامه رهبری همافزا در مدیران هنرستانهای فنیوحرفهای بود.
روششناسی: روش پژوهش کمی از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش معلمان هنرستانهای فنی و حرفهای استان تهران در سال تحصیلی 1401- 1400 بودند. با روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف: سبک رهبری همافزا در اجرای استانداردهای کیفیت در مدارس نقش مهمی دارد. هدف پژوهش حاضر ساخت و هنجاریابی پرسشنامه رهبری همافزا در مدیران هنرستانهای فنیوحرفهای بود.
روششناسی: روش پژوهش کمی از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش معلمان هنرستانهای فنی و حرفهای استان تهران در سال تحصیلی 1401- 1400 بودند. با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی براساس جنسیت و طبقات جامعه و بر مبنای فرمول کوکران، یک نمونه به حجم 364 معلم انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از ابزار محقق ساختهی رهبری همافزا 20 گویهای و ابزار دوسوتوانی سازمانی جانسن (2006) استفاده شد. به منظور بررسی ساختار عاملی و روایی سازه پرسشنامه از تکنیکهای نسبت روایی محتوا، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، و روایی همگرا و واگرا و برای بررسی پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرانباخ و پایایی ترکیبی بوسیله نرم افزارهای SPSS25 وLISREL10.30 استفاده شد.
یافتهها: براساس یافتهها 4 عامل و 20 گویه برای سنجش رهبری همافزا مدیران آموزشی هنرستانهای فنی و حرفهای طراحی و ساخته شد. روایی محتوایی ابزار (7585/0) بر اساس نظر متخصصان تأیید شد. در تحلیل عاملی اکتشافی چهار عامل ساختار سازمانی، عوامل برون سازمانی، رفتار رهبری و نگرشها، باورها و ارزشها با مقدار ویژهی بالاتر از یک مشاهده شد که قادر به تبیین 71 درصد واریانس رهبری همافزا بودند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که شاخصهای برازش پرسشنامه مناسب و مطلوب هستند و پرسشنامه دارای روایی مطلوب میباشد. همچنین براساس درصد واریانس تبیین شدهی مطلوب 63 درصد در تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم، قدرت پرسشنامه در تبیین واریانس رهبری همافزا تأیید شد. روایی همگرا (6304/0) و واگرا (794/0)، آلفای کرانباخ (936/0) و پایایی ترکیبی (95/0) پرسشنامه نیز بیانگر روایی و پایایی مناسب ابزار رهبری همافزا بودند.
نتیجهگیری: پژوهشگران میتوانند از پرسشنامهی طراحی شده جهت سنجش رهبری همافزا و ارتقای مهارت-های رهبری در مدیران آموزشی هنرستانهای فنی و حرفهای، به عنوان یک ابزار استاندارد استفاده کنند.
آرزو وظیفه؛ ابوطالب سعادتی شامیر؛ هادی بهرامی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف ساخت و استانداردسازی پرسشنامه ذهن خلاق در دانشجویان ایران انجام شد.روش: روش پژوهش حاضر توصیفی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی رشته روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات بود که از میان آنها 500 نفر به عنوان نمونه به روش نمونه گیری طبقهای مرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامه حاضر بر مبنای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف ساخت و استانداردسازی پرسشنامه ذهن خلاق در دانشجویان ایران انجام شد.روش: روش پژوهش حاضر توصیفی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی رشته روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات بود که از میان آنها 500 نفر به عنوان نمونه به روش نمونه گیری طبقهای مرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامه حاضر بر مبنای چارچوب نظری گاردنر و با استفاده از روش دلفی ساخته شد و دارای 44 عبارت بود. به منظور بررسی ساختار عاملی و روایی سازه از روش تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. پس از جمع آوری پرسش نامهها و ارسال آنها برای پژوهشگر، دادهها وارد رایانه شد و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS و LISREL انجام شدیافتهها: بر اساس نتایج 2 عبارت دارای بار عاملی غیر معنیدار حذف شد و 44 گویه باقی ماند. برای تعیین برازش گویههای باقیمانده از روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد که مدل 7 عاملی را تأیید کرد و شامل هفت خرده مقیاس انعطاف پذیری، اولویت بندی، تمرکز، ایده زدگی، ریسک پذیری، پشتکار، امید بود. ضریب آلفای کرونباخ که برای سنجش پایایی گویههای باقیمانده به کار رفت، نشان داد که این عوامل دارای پایایی مناسب بودند.نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش با آموزش ذهن خلاق میتوان زمینه بهزیستی عاطفی، بهبود روابط بین فردی و سازگاری اجتماعی را فراهم نمود و به افراد کمک کرد تا در زمینههای مختلف زندگی موفقتر عمل نمایند.