عبدالجواد خلیلی؛ جلال طاهرزاده
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش بررسی رابطه بین فلاتزدگی شغلی و آوای سازمانی کارکنان آموزش و پرورش بود.روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیهی کارکنان آموزش و پرورش شهرستان مهر استان فارس در سال تحصیلی 400-1399 به تعداد 510 نفر که بر اساس جدول مورگان نمونه 220 نفری با روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش بررسی رابطه بین فلاتزدگی شغلی و آوای سازمانی کارکنان آموزش و پرورش بود.روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیهی کارکنان آموزش و پرورش شهرستان مهر استان فارس در سال تحصیلی 400-1399 به تعداد 510 نفر که بر اساس جدول مورگان نمونه 220 نفری با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردید. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته فلاتزدگی شغلی و پرسشنامه استاندارد آوای سازمانی (Hames,2012) جمعآوری گردید. در پژوهش حاضر از روایی همگرا با استفاده از واریانس استخراج شده که برای همه متغیرها بالاتر از 6/0 بود و پایایی پرسشنامهها با استفاده از روش آلفای کرونباخ در پرسشنامه فلات سازمانی (82/0) و پرسشنامه آوای سازمانی (78/0) محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل تحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی اسپیرمن، من ویتنی، کروسکالوالیس و فریدمن در نرم افزار آماری21 SPSS استفاده شد.یافتهها: نشان داد که بین فلات ساختاری و زیستی با آوای سازمانی همبستگی منفی و معنادار وجود داشت. (05/0>p) و بین فلات محتوایی با آوای سازمانی رابطهی معناداری وجود نداشت( 05/0p>). آزمون های منویتنی و کروسکالوالیس نشان داد که تحصیلات، سن و جنسیت بر روی فلاتزدگی شغلی و آوای سازمانی اثر معناداری نداشت(05/0p>). براساس آزمون فریدمن فلات ساختاری بیشترین و فلات زیستی کمترین میانگین را داشت. (05/0>p).بحث و نتیجه گیری: نتایج نهایی پژوهش نشان داد که انواع فلاتزدگی شغلی رابطهی متفاوتی با آوای سازمانی کارکنان داشتند که میزان این رابطه در کارکنان با تحصیلات، سن و جنسیت ارتباطی نداشت. با توجه به اهمیت موضوع لازم است مدیران در جهت تقویت آوای سازمانی، انگیزههای لازم را ایجاد کنند.
حیدر ابراهیمی؛ سید یعقوب موسوی؛ مصطفی ازکیا
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی برای چالشهای اقتصادی- اجتماعی خصوصیسازی آموزشوپرورش انجام شد.روششناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش خبرگان خصوصیسازی، بازاریابی استراتژیک و آموزشی آموزشوپرورش شهر تهران در سال 1399 بودند. نمونه طبق اصل اشباع نظری 11 نفر در نظر گرفته شد که با روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی برای چالشهای اقتصادی- اجتماعی خصوصیسازی آموزشوپرورش انجام شد.روششناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش خبرگان خصوصیسازی، بازاریابی استراتژیک و آموزشی آموزشوپرورش شهر تهران در سال 1399 بودند. نمونه طبق اصل اشباع نظری 11 نفر در نظر گرفته شد که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها با مصاحبه نیمهساختاریافته جمعآوری که روایی آن با کمک چهار فرد خبره و دو همکار پژوهشی تایید و پایایی آن با روش ضریب کاپای کوهن 63/0 بدست آمد. دادهها با روش تحلیل مضمون شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی در نرمافزار MAXQDA12 تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد که برای چالشهای اقتصادی- اجتماعی خصوصیسازی آموزشوپرورش 184 شاخص در شش مضمون فرعی مشوقها، بازدارندهها، قوتها، ضعفها، پیامدها و سازوکارها و دو مضمون اصلی سطح کلان و سطح خرد شناسایی شد؛ بهطوریکه 78 شاخص در سطح کلان و 106 شاخص در سطح خرد قرار داشت. در نهایت، الگوی چالشهای اقتصادی- اجتماعی خصوصیسازی آموزشوپرورش طراحی شد.بحث و نتیجهگیری: مضمونهای شناساییشده درباره چالشهای اقتصادی- اجتماعی خصوصیسازی آموزشوپرورش برای مسئولان و برنامهریزان نظام آموزشوپرورش تلویحات کاربردی دارد. آنان با استفاده از نتایج این پژوهش و سایر پژوهشها میتوانند زمینه را برای اجرای مناسب خصوصیسازی آموزشوپرورش فراهم نمایند.
یونس وکیل الرعایا
چکیده
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل محیطی مرتبط با اقتصاد آموزشوپرورش انجام شد.روش شناسی: پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری شامل مدیران و کارشناسان سازمان آموزشوپرورش استان سمنان در سال تحصیلی 99- 1398 و به تعداد 384 بوده است که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران تعداد 192 نفر برآورد و به ...
بیشتر
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل محیطی مرتبط با اقتصاد آموزشوپرورش انجام شد.روش شناسی: پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری شامل مدیران و کارشناسان سازمان آموزشوپرورش استان سمنان در سال تحصیلی 99- 1398 و به تعداد 384 بوده است که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران تعداد 192 نفر برآورد و به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای بر اساس سطح شهرستان ها افراد انتخاب شدند. روش گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته با 78 سوال بود. روایی محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان و مدیران ارشد آموزشو پروش تایید شد. پایایی کل پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرانباخ 71/0 به دست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد.یافتهها: یافتههای روش تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که عوامل محیطی مرتبط با اقتصاد آموزش وپرورش به ترتیب در قالب هفت بعد عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی، عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی، عوامل روانشناختی، عوامل قانونی و عوامل فناورانه که در مجموع 19/92 درصد از کل واریانس پرسش نامه را تببین کردند. بر اساس یافتههای آزمون همبستگی، عوامل محیطی اقتصاد آموزشوپرورش رابطه مثبت و معناداری داشتند ویافته های رگرسیون نشان داد که عوامل محیطی به میزان 8/35 درصد، متغیر اقتصاد آموزشوپرورش را تبیین کردند. بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته های مطالعه، عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی، عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی، عوامل روانشناختی، عوامل قانونی و عوامل فناورانه موجب بهبود اقتصاد آموزشوپرورش و در نهایت تعلیم و تربیت مناسب نیروی انسانی و عامل اثربخش و انگیزشی در حوزه آموزش می شوند.
زینت هادیان؛ مریم تقوایی یزدی؛ کیومرث خطیر پاشا
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه مدل دانش پژوهی به منظور توسعه منابع انسانی آموزش و پرورش استان مازندران بود.روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش در گروه پژوهش های توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران متخصص(شامل روسا، معاونین، کارشناسان و کارشناسان مسئول) اداره ی کل آموزش و پرورش استان مازندران بود و براساس ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه مدل دانش پژوهی به منظور توسعه منابع انسانی آموزش و پرورش استان مازندران بود.روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش در گروه پژوهش های توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران متخصص(شامل روسا، معاونین، کارشناسان و کارشناسان مسئول) اداره ی کل آموزش و پرورش استان مازندران بود و براساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 119 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. به منظور گردآوری اطلاعات از دو روش اسنادی(کتابخانه ها و پایان نامه، سایت های اینترنتی) و میدانی(توزیع و تکمیل پرسشنامه محقق ساخته) و با مراجعه به منطقه مورد مطالعه و توسط افراد نمونه، اقدام شد. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش شامل دو بخش؛ تحلیل آمار توصیفی(میانگین، انحراف معیار، جداول توزیع فراوانی و نمودار) که با کمک نرمافزار SPSS و تحلیل آمار استنباطی (روش های تحلیل عاملی تاییدی و مدل یابی معادلات ساختاری)بود که از نرم افزار LISREL استفاده گردید. در نهایت در ارائه مدل دانش آینده پژوهی مبتنی بر ابعاد و عوامل شناسایی شده از فرایند تحقیق و برازش مدل معادلات ساختاری از روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزار PLS استفاده شد. یافته ها: یافته های حاصل از تحلیل داده ها نشان داد؛ کلیه مولفه ها دارای اثر مثبت و معناداری بر توسعه منابع انسانی آموزش و پرورش برای آینده ی بودند. در این میان، بالاترین ضریب مربوط به توانمندی سازمانی بود و پس از آن به ترتیب عوامل فرهنگی و اجتماعی، معنوی و جسمانی قرار داشت. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش دانش سرمایه انسانی یکی از مهمترین و حیاتی ترین منابع راهبردی جهت پیشبرد اهداف آموزش و پرورش می باشد.
نعمتالله متین
چکیده
چکیده این مقاله برگرفته از پژوهشی با عنوان «راههای گسترش مشارکت مردم در آموزش و پرورش درسطح کشور» و به روش توصیفی و سندکاوی انجام شده است. در این پژوهش از مصاحبه سازمانیافته و روش نمونهگیری هدفمند استفاده شده است. مهمترین اهداف این مقاله شناسایی کاستیها و موانع مشارکت در درون و بیرون از آموزش و پرورش و ارائه پیشنهادهایی ...
بیشتر
چکیده این مقاله برگرفته از پژوهشی با عنوان «راههای گسترش مشارکت مردم در آموزش و پرورش درسطح کشور» و به روش توصیفی و سندکاوی انجام شده است. در این پژوهش از مصاحبه سازمانیافته و روش نمونهگیری هدفمند استفاده شده است. مهمترین اهداف این مقاله شناسایی کاستیها و موانع مشارکت در درون و بیرون از آموزش و پرورش و ارائه پیشنهادهایی برای رفع این کاستیهاست. همچنین از نتایج حاصل از مصاحبه 263 نفر خیر مدرسهساز در سراسر کشور در این خصوص استفاده به عمل آمد که همگی الهامبخش نگارنده در مورد تبیین موضوع بوده است. نتایج حاصل از بررسیها نشان داد که کاستیهای مشارکت به دو گروه، شامل کاستیهای درونی و بیرونی آموزش و پرورش تقسیم میشوند. کاستیهای درونی ناشی از عوامل انسانی، ازجمله فعال نبودن مدیران و معلمان و دانشآموزان در امور مشارکت و نیز کاستیهای ناشی از کارکردها و نگرشهای مدیران ارشد آموزش و پرورش به مفهوم مشارکت است. نیز کاستی در ساختار تشکیلاتی و انجمن اولیا و مربیان و شوراهای آموزش و پرورش نیز در این خصوص تأثیرگذار است. همچنین کاستیهایی ناشی از عوامل بیرونی مؤثر در مشارکت وجود دارند که متأثر از عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستند. پژوهشگر ضمن معرفی کاستیهای فوق برای رفع آنها، پیشنهادهایی را در این زمینه ارائه کرده است.
زهرا نظریان؛ زهرا نظریان
چکیده
چکیده یکی از شاخههای اصلی کارآفرینی، کارآفرینی در سازمان است که بدون شک سهم چشمگیری در توفیق و تعالی سازمانها دارد. از اینرو، پژوهش حاضر به منظور سنجش میزان همبستگی میان ساختار منعطف، جو سازمانی اثربخش و فرهنگ پشتیبان و محرک خلاقیت و نوآوری به عنوان ابعاد سازمانی بر قابلیتها و انگیزش فردی کارکنان صورت پذیرفته ...
بیشتر
چکیده یکی از شاخههای اصلی کارآفرینی، کارآفرینی در سازمان است که بدون شک سهم چشمگیری در توفیق و تعالی سازمانها دارد. از اینرو، پژوهش حاضر به منظور سنجش میزان همبستگی میان ساختار منعطف، جو سازمانی اثربخش و فرهنگ پشتیبان و محرک خلاقیت و نوآوری به عنوان ابعاد سازمانی بر قابلیتها و انگیزش فردی کارکنان صورت پذیرفته است. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و پیمایشی است که جامعۀ مورد پژوهش آن را تمامی کارکنان آموزش و پرورش استان گیلان شامل میشود. نتایج حاصل از بررسی 402 پرسشنامه نشان میدهد که بین مؤلفههای عوامل سازمانی ذکرشده با قابلیت و انگیزش فردی کارکنان آموزش و پرورش رابطهای معنادار وجود دارد؛ اما رابطهای بین عوامل جمعیتشناختی و انگیزش فردی کارکنان به کارآفرینی دیده نمیشود.
غلام رضا غفاری؛ یلدا زبردست
چکیده
چکیده در این مقاله عضویت در شبکههای اجتماعی، سازوکاری برای رفاه و رضایت از زندگی در میان بازنشستگان سالمند آموزش و پرورش تلقی شده است. داشتن روابط اجتماعی و مشارکت در فعالیتهای اجتماعی عامل مهمی در رضایت فرد سالمند محسوب میشود که در مقیاسی وسیعتر بخش مهمی از کیفیت زندگی این افراد را تعیین میکند. در این ...
بیشتر
چکیده در این مقاله عضویت در شبکههای اجتماعی، سازوکاری برای رفاه و رضایت از زندگی در میان بازنشستگان سالمند آموزش و پرورش تلقی شده است. داشتن روابط اجتماعی و مشارکت در فعالیتهای اجتماعی عامل مهمی در رضایت فرد سالمند محسوب میشود که در مقیاسی وسیعتر بخش مهمی از کیفیت زندگی این افراد را تعیین میکند. در این پژوهش، از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شده است. جمعیت آماری پژوهش، سالمندان 60 سال به بالای عضو کانون بازنشستگان آموزش و پرورش شهرستان جهرم هستند که 201 نفر از این جمعیت، برای نمونه انتخاب شدهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که میانگین رضایت از زندگی در دو نوع شبکۀ خویشاوندی و غیرخویشاوندی تفاوت معنیداری دارد. افزون بر این، پاسخگویان برخوردار از شبکههای غیررسمی، رضایت بیشتری دارند. در مجموع، پیوندها و شبکههای اجتماعی مقوم رضایت اجتماعی در بین سالمندان بازنشسته در حوزۀ مورد پژوهش است. با توجه به سهمی که شبکهها، چه رسمی چه غیررسمی در رضایت از زندگی سالمندان دارند، سیاست توانمندسازی بیشتر سالمندان برای مشارکت و ایفای نقش بیشتر در شبکهها میتواند سیاست مؤثری برای تقویت رضایت از زندگی در بین سالمندان باشد. Ghaffary@ut.ac.ir .دانشیار گروه برنامهریزی اجتماعی دانشگاه تهران .2کارشناسی ارشد برنامهریزی رفاه
چکیده
عضویت در شبکههای اجتماعی و رضایت از زندگی در بین بازنشستگان سالمند آموزش و پرورش شهرستان جهرم غلامرضا غفاری [1] یلدا زبردست [2] چکیده در این مقاله عضویت در شبکههای اجتماعی، سازوکاری برای رفاه و رضایت از زندگی در میان بازنشستگان سالمند آموزش و پرورش تلقی شده است. داشتن روابط اجتماعی و مشارکت در فعالیتهای ...
بیشتر
عضویت در شبکههای اجتماعی و رضایت از زندگی در بین بازنشستگان سالمند آموزش و پرورش شهرستان جهرم غلامرضا غفاری [1] یلدا زبردست [2] چکیده در این مقاله عضویت در شبکههای اجتماعی، سازوکاری برای رفاه و رضایت از زندگی در میان بازنشستگان سالمند آموزش و پرورش تلقی شده است. داشتن روابط اجتماعی و مشارکت در فعالیتهای اجتماعی عامل مهمی در رضایت فرد سالمند محسوب میشود که در مقیاسی وسیعتر بخش مهمی از کیفیت زندگی این افراد را تعیین میکند. در این پژوهش، از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شده است. جمعیت آماری پژوهش، سالمندان 60 سال به بالای عضو کانون بازنشستگان آموزش و پرورش شهرستان جهرم هستند که 201 نفر از این جمعیت، برای نمونه انتخاب شدهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که میانگین رضایت از زندگی در دو نوع شبکۀ خویشاوندی و غیرخویشاوندی تفاوت معنیداری دارد. افزون بر این، پاسخگویان برخوردار از شبکههای غیررسمی، رضایت بیشتری دارند. در مجموع، پیوندها و شبکههای اجتماعی مقوم رضایت اجتماعی در بین سالمندان بازنشسته در حوزۀ مورد پژوهش است. با توجه به سهمی که شبکهها، چه رسمی چه غیررسمی در رضایت از زندگی سالمندان دارند، سیاست توانمندسازی بیشتر سالمندان برای مشارکت و ایفای نقش بیشتر در شبکهها میتواند سیاست مؤثری برای تقویت رضایت از زندگی در بین سالمندان باشد. 1 .دانشیار گروه برنامهریزی اجتماعی دانشگاه تهران، Ghaffary@ut.ac.ir 2 .کارشناسی ارشد برنامهریزی رفاه