علوم اجتماعی
ملیحه اصغری؛ حکیمه سادات حسینی مهرآبادی
چکیده
هدف از اجرای این پژوهش بررسی اثر میانجی کیفیت تجربه زیبایی شناختی بر رابطه بین هوش معنوی و رضایت از زندگی در معلمان بود. روش پژوهش، توصیفی – همبستگی با تاکید بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان شاغل آموزش و پرورش استان قم در سالتحصیلی1402-1401 به تعداد(12549نفر) تشکیل میدادند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران ...
بیشتر
هدف از اجرای این پژوهش بررسی اثر میانجی کیفیت تجربه زیبایی شناختی بر رابطه بین هوش معنوی و رضایت از زندگی در معلمان بود. روش پژوهش، توصیفی – همبستگی با تاکید بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان شاغل آموزش و پرورش استان قم در سالتحصیلی1402-1401 به تعداد(12549نفر) تشکیل میدادند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و تعداد 372 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند که گزینش آنها با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس صورت گرفت. جمعآوری دادهها براساس سه پرسشنامه هوش معنویSISRI24 کینگ(2008) و پرسشنامه تجربه زیبایی شناختی AEQ ونزر(2018) و پرسشنامه رضایت از زندگی (SWLS)داینر و همکاران (1985)صورت گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک دو نرمافزار SPSS و SMARTPLS3 صورت پذیرفت. هدف از اجرای این پژوهش بررسی اثر میانجی کیفیت تجربه زیبایی شناختی بر رابطه بین هوش معنوی و رضایت از زندگی در معلمان بود. روش پژوهش، توصیفی – همبستگی با تاکید بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان شاغل آموزش و پرورش استان قم در سالتحصیلی1402-1401 به تعداد(12549نفر) تشکیل میدادند.حجم نمونه212 نفربودکه گزینش آنها با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس صورت گرفت. جمعآوری دادهها براساس سه پرسشنامه هوش معنویSISRI24 کینگ(2008) و پرسشنامه تجربه زیبایی شناختی AEQ ونزر(2018) و پرسشنامه رضایت از زندگی (SWLS)داینر و همکاران (1985)صورت گرفت.نتایج پژوهش نشان داد که بین تمام مولفه های هوش معنوی و کیفیت تجربه زیباشناختی و رضایت از زندگی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین تجربه زیباشناختی و رضایت از زندگی رابطه معناداری وجود دارد.
زهره خوشرو؛ احسان رحمانی خلیلی؛ فرح ترکمان
چکیده
چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف مدلیابی شادابی اجتماعی بر اساس حمایت و سلامت اجتماعی با میانجیگری رضایت از زندگی در معلمان انجام شد.روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش 56560 معلمان شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. حجم نمونه طبق فرمول کوکران 384 نفر از معلمان بودند که با روش نمونهگیری ...
بیشتر
چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف مدلیابی شادابی اجتماعی بر اساس حمایت و سلامت اجتماعی با میانجیگری رضایت از زندگی در معلمان انجام شد.روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش 56560 معلمان شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. حجم نمونه طبق فرمول کوکران 384 نفر از معلمان بودند که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. علاوه بر فرم اطلاعات جمعیتشناسی، برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای شادابی اجتماعی (لیندنبرگ،2000)، حمایت اجتماعی (فیشر،1999)، سلامت اجتماعی (کییز،2004) و رضایت از زندگی (داینر،2004) استفاده شد. دادهها با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزارهای Spss25 و Smart Pls3 تحلیل شدند.یافتهها: مدلیابی شادابی اجتماعی بر اساس حمایت و سلامت اجتماعی با میانجیگری رضایت از زندگی در معلمان برازش مناسبی داشت. تاثیرحمایت اجتماعی، سلامت اجتماعی و رضایت از زندگی بر شادابی اجتماعی مستقیم و معنادار، ضمناً حمایت و سلامت اجتماعی بر رضایت از زندگی نیز تأثیر مستقیم و معنادار داشتند و با میانجیگری رضایت از زندگی تاثیرغیر مستقیم و معنادار بر شادابی اجتماعی داشتند (05/0>p).بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش برای بهبود شادابی اجتماعی معلمان میتوان از طریق ارتقای حمایت اجتماعی، سلامت اجتماعی و رضایت از زندگی آنان اقدام کرد.
اعظم خطیبی؛ مهناز رجبی فر
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه میان سرمایه فرهنگی و کیفیت زندگی خانوادهها با سلامت اجتماعی دانش آموزان در شهر مریوان انجام گرفت. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دوره متوسطه شهر مریوان در سال تحصیلی 97 -1396 بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 375 نفر محاسبه شد. روش نمونه ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه میان سرمایه فرهنگی و کیفیت زندگی خانوادهها با سلامت اجتماعی دانش آموزان در شهر مریوان انجام گرفت. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دوره متوسطه شهر مریوان در سال تحصیلی 97 -1396 بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 375 نفر محاسبه شد. روش نمونه گیری پژوهش حاضر، نمونهگیری نسبتی و چند مرحلهای بود. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های سرمایه فرهنگی بوردیو(1973)، سلامت اجتماعی کییز و شاپیرو (2004)، کیفیت زندگی WHO سازمان جهانی بهداشت(2016) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه با استفاده از نرم افزار spss22 در سطح معناداری 05/0 انجام شد. یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد آلفای کرونباخ بهدست آمده برای همه متغیرهای تحقیق، بالای 70/0 بود. همچنین بین سرمایه فرهنگی ( 362/0= r و 000/0= sig) و کیفیت زندگی (625/0= r و 000/0= sig) و پایگاه اقتصادی- اجتماعی خانواده (235/0= r و 001/0= sig) با سلامت اجتماعی فرزندان رابطه معنیداری وجود داشت.نتیجه گیری: نتیجه نهایی نشان داد که با تغییر در سرمایه فرهنگی و کیفیت زندگی خانوادهها میتوان میزان تغییر در سلامت اجتماعی فرزندان را پیشبینی کرد. درواقع سرمایه فرهنگی و کیفیت زندگی خانوادهها نقش تعیینکنندهای در سلامت اجتماعی دانشآموزان دارد و سلامت اجتماعی بهشدت به آن وابسته است و به دلیل نقش مهم دو متغیر سرمایه فرهنگی و کیفیت زندگی در سلامت اجتماعی اعضای خانواده بهویژه فرزندان که عضوی از جامعه دانش آموزی هستند، مسئولین تربیتی و خانوادهها باید شرایط لازم را برای تقویت این دوعنصر فراهم آورند.
غلام رضا غفاری؛ یلدا زبردست
چکیده
چکیده در این مقاله عضویت در شبکههای اجتماعی، سازوکاری برای رفاه و رضایت از زندگی در میان بازنشستگان سالمند آموزش و پرورش تلقی شده است. داشتن روابط اجتماعی و مشارکت در فعالیتهای اجتماعی عامل مهمی در رضایت فرد سالمند محسوب میشود که در مقیاسی وسیعتر بخش مهمی از کیفیت زندگی این افراد را تعیین میکند. در این ...
بیشتر
چکیده در این مقاله عضویت در شبکههای اجتماعی، سازوکاری برای رفاه و رضایت از زندگی در میان بازنشستگان سالمند آموزش و پرورش تلقی شده است. داشتن روابط اجتماعی و مشارکت در فعالیتهای اجتماعی عامل مهمی در رضایت فرد سالمند محسوب میشود که در مقیاسی وسیعتر بخش مهمی از کیفیت زندگی این افراد را تعیین میکند. در این پژوهش، از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شده است. جمعیت آماری پژوهش، سالمندان 60 سال به بالای عضو کانون بازنشستگان آموزش و پرورش شهرستان جهرم هستند که 201 نفر از این جمعیت، برای نمونه انتخاب شدهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که میانگین رضایت از زندگی در دو نوع شبکۀ خویشاوندی و غیرخویشاوندی تفاوت معنیداری دارد. افزون بر این، پاسخگویان برخوردار از شبکههای غیررسمی، رضایت بیشتری دارند. در مجموع، پیوندها و شبکههای اجتماعی مقوم رضایت اجتماعی در بین سالمندان بازنشسته در حوزۀ مورد پژوهش است. با توجه به سهمی که شبکهها، چه رسمی چه غیررسمی در رضایت از زندگی سالمندان دارند، سیاست توانمندسازی بیشتر سالمندان برای مشارکت و ایفای نقش بیشتر در شبکهها میتواند سیاست مؤثری برای تقویت رضایت از زندگی در بین سالمندان باشد. Ghaffary@ut.ac.ir .دانشیار گروه برنامهریزی اجتماعی دانشگاه تهران .2کارشناسی ارشد برنامهریزی رفاه
چکیده
عضویت در شبکههای اجتماعی و رضایت از زندگی در بین بازنشستگان سالمند آموزش و پرورش شهرستان جهرم غلامرضا غفاری [1] یلدا زبردست [2] چکیده در این مقاله عضویت در شبکههای اجتماعی، سازوکاری برای رفاه و رضایت از زندگی در میان بازنشستگان سالمند آموزش و پرورش تلقی شده است. داشتن روابط اجتماعی و مشارکت در فعالیتهای ...
بیشتر
عضویت در شبکههای اجتماعی و رضایت از زندگی در بین بازنشستگان سالمند آموزش و پرورش شهرستان جهرم غلامرضا غفاری [1] یلدا زبردست [2] چکیده در این مقاله عضویت در شبکههای اجتماعی، سازوکاری برای رفاه و رضایت از زندگی در میان بازنشستگان سالمند آموزش و پرورش تلقی شده است. داشتن روابط اجتماعی و مشارکت در فعالیتهای اجتماعی عامل مهمی در رضایت فرد سالمند محسوب میشود که در مقیاسی وسیعتر بخش مهمی از کیفیت زندگی این افراد را تعیین میکند. در این پژوهش، از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شده است. جمعیت آماری پژوهش، سالمندان 60 سال به بالای عضو کانون بازنشستگان آموزش و پرورش شهرستان جهرم هستند که 201 نفر از این جمعیت، برای نمونه انتخاب شدهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که میانگین رضایت از زندگی در دو نوع شبکۀ خویشاوندی و غیرخویشاوندی تفاوت معنیداری دارد. افزون بر این، پاسخگویان برخوردار از شبکههای غیررسمی، رضایت بیشتری دارند. در مجموع، پیوندها و شبکههای اجتماعی مقوم رضایت اجتماعی در بین سالمندان بازنشسته در حوزۀ مورد پژوهش است. با توجه به سهمی که شبکهها، چه رسمی چه غیررسمی در رضایت از زندگی سالمندان دارند، سیاست توانمندسازی بیشتر سالمندان برای مشارکت و ایفای نقش بیشتر در شبکهها میتواند سیاست مؤثری برای تقویت رضایت از زندگی در بین سالمندان باشد. 1 .دانشیار گروه برنامهریزی اجتماعی دانشگاه تهران، Ghaffary@ut.ac.ir 2 .کارشناسی ارشد برنامهریزی رفاه