فرانک قدسی؛ آمنه امان زاده
چکیده
هدف: آموزش خودتنظیمی میتواند سبب بهبود متغیرها و عملکردهای تحصیلی در دانشآموزان شود. در نتیجه، پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش خودتنظیمی بر ادراک از کیفیت تدریس معلمان، تفکر انتقادی و احساس تعلق به مدرسه در دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه انجام شد.
روششناسی: در یک مطالعه نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای ...
بیشتر
هدف: آموزش خودتنظیمی میتواند سبب بهبود متغیرها و عملکردهای تحصیلی در دانشآموزان شود. در نتیجه، پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش خودتنظیمی بر ادراک از کیفیت تدریس معلمان، تفکر انتقادی و احساس تعلق به مدرسه در دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه انجام شد.
روششناسی: در یک مطالعه نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای آزمایش و گواه از میان دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه 1 شهرسنندج، تعداد 30 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی ساده با کمک قرعهکشی در دو گروه 15 نفری گمارده شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقهای بر اساس پکیج برزگر بفرویی و همکاران (1398) آموزش خودتنظیمی دریافت کرد و در این مدت گروه گواه هیچ آموزشی ندید. در این مطالعه از پرسشنامه ادراک از کیفیت تدریس معلمان سراج (1392)، پرسشنامه تفکر انتقادی ریکتس (2003) و مقیاس تعلق به مدرسه ارسلان و دیورو (2016) برای گردآوری دادهها استفاده و دادههای آن با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار SPSS نسخه 19 تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که بین دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه گروههای آزمایش و گواه از نظر هر سه متغیر ادراک از کیفیت تدریس معلمان، تفکر انتقادی و احساس تعلق به مدرسه تفاوت معنیداری وجود داشت. به عبارت دیگر، آموزش خودتنظیمی باعث بهبود ادراک از کیفیت تدریس معلمان، تفکر انتقادی و احساس تعلق به مدرسه در دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شد (001/0P<).
بحث و نتیجهگیری: با توجه به اثربخشی آموزش خودتنظیمی بر بهبود متغیرها و عملکردهای تحصیلی میتوان از روش مذکور در کنار سایر روشهای آموزشی برای بهبود و ارتقای متغیرها و عملکردهای تحصیلی بهویژه ادراک از کیفیت تدریس معلمان، تفکر انتقادی و احساس تعلق به مدرسه بهره برد.
افسانه کمالی؛ زهرا خاوری
چکیده
این مقاله، به بررسی عوامل مو ثر بر تفکر انتقادی در بین دانشآموزان شهر مشهد می پردازد. در این پژوهش، بر اساس دیدگاههای نظریهپردازانی مانند: هابرماس، بوردیو، ویلیام پری، فریره، لیپمن، اینس و... شاخصهای تأثیرگذار بر تفکر انتقادی گزینش و بررسی شدند. این شاخصها عبارتاند از: گرایشهای تحصیلی، انتظارات ذهنی در ...
بیشتر
این مقاله، به بررسی عوامل مو ثر بر تفکر انتقادی در بین دانشآموزان شهر مشهد می پردازد. در این پژوهش، بر اساس دیدگاههای نظریهپردازانی مانند: هابرماس، بوردیو، ویلیام پری، فریره، لیپمن، اینس و... شاخصهای تأثیرگذار بر تفکر انتقادی گزینش و بررسی شدند. این شاخصها عبارتاند از: گرایشهای تحصیلی، انتظارات ذهنی در دو بعد انتظارات از مدرسه و انتظارات از رشتۀ تحصیلی، انگیزۀ تحصیلی، سطح مدرسه، انسجام اجتماعی درون مدرسه، تعهد، معلم در دو بعد شیوۀ تدریس و ویژگیهای ظاهری، عقلانیت، گفتوگو در دو بعد مکان گفتوگو و نحوۀ گفتوگو، امکانات مدرسه، سرمایۀ فرهنگی. یافتههای پژوهش بنابر محاسبۀ توزیع فراوانی، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندمتغیره، و تحلیل مسیر به دست آمده است. [1] . استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا afsane_kamali@yahoo.com [2] . کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا