دو فصلنامه علمی جامعه شناسی آموزش و پرورش
اثربخشی آموزش خودتنظیمی بر ادراک از کیفیت تدریس معلمان، تفکر انتقادی و احساس تعلق به مدرسه در دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه

فرانک قدسی؛ آمنه امان زاده

دوره 8، شماره 2 ، اسفند 1401، ، صفحه 285-295

https://doi.org/10.22034/ijes.2023.708204

چکیده
  هدف: آموزش خودتنظیمی می‌تواند سبب بهبود متغیرها و عملکردهای تحصیلی در دانش‌آموزان شود. در نتیجه، پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش خودتنظیمی بر ادراک از کیفیت تدریس معلمان، تفکر انتقادی و احساس تعلق به مدرسه در دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه انجام شد. روش‌شناسی: در یک مطالعه نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه‌های ...  بیشتر

بررسی عوامل مؤثر بر تفکر انتقادی در بین دانش‌آموزان متوسطه شهر مشهد

افسانه کمالی؛ زهرا خاوری

دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1394، ، صفحه 159-189

https://doi.org/10.22034/ijes.2015.43658

چکیده
    این مقاله، به بررسی عوامل مو ثر بر تفکر انتقادی در بین دانش­آموزان شهر مشهد می­ پردازد. در این پژوهش، بر اساس دیدگاه­های نظریه­پردازانی مانند: هابرماس، بوردیو، ویلیام پری، فریره، لیپمن، اینس و... شاخص‌های تأثیر­گذار بر تفکر انتقادی گزینش و بررسی شدند. این شاخص‌ها عبارت­اند از: گرایش­های تحصیلی، انتظارات ذهنی در ...  بیشتر