چمران قنبری؛ منیژه ذکریایی؛ جواد ناصریان
چکیده
هدف: نگرشهای کارآفرینی در محتوای کتبدرسی ابتدایی نقش مهمی در بهبود نگرشهای کارآفرینانه دانشآموزان دارد. در نتیجه، هدف این پژوهش شناسایی چالشها و شاخصهای موثر در نگرشهای کارآفرینی در محتوای کتبدرسی ابتدایی بود.
روششناسی: پژوهش حاضر از نظر زمانی مقطعی، از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا پیمایشی از نوع تحلیلی بود. ...
بیشتر
هدف: نگرشهای کارآفرینی در محتوای کتبدرسی ابتدایی نقش مهمی در بهبود نگرشهای کارآفرینانه دانشآموزان دارد. در نتیجه، هدف این پژوهش شناسایی چالشها و شاخصهای موثر در نگرشهای کارآفرینی در محتوای کتبدرسی ابتدایی بود.
روششناسی: پژوهش حاضر از نظر زمانی مقطعی، از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا پیمایشی از نوع تحلیلی بود. جامعه پژوهش همه معلمان ابتدایی شهر تکاب در سال تحصیلی 400-1399 به تعداد 362 نفر بودند که بر اساس فرمول کوکران تعداد 127 نفر از آنها با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بر اساس جنسیت انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته چالشها و شاخصهای موثر در نگرشهای کارآفرینی در محتوای کتبدرسی ابتدایی بود که روایی آن با نظر خبرگان دانشگاهی تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ برای چالشهای موثر در نگرشهای کارآفرینی 83/0 و برای شاخصهای موثر در نگرشهای کارآفرینی 92/0 بدست آمد. دادهها با روش تحلیل عاملی اکتشافی در نرمافزار SPSS نسخه 24 تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که چالشهای موثر در نگرشهای کارآفرینی در محتوای کتبدرسی ابتدایی شامل هشت عامل بیتوجهی به کارآفرینی، تئوریپردازی مفاهیم، عدم آموزش، اختیاریکردن فعالیتها، کمبود فضا و بستر آموزشی، عدم حمایت مسئولین، عدم ارزشیابی و عدم مهارت معلمان بود و این عوامل توانستند 54/90 درصد از واریانس چالشهای موثر در نگرشهای کارآفرینی را تبیین کنند. همچنین، شاخصهای موثر در نگرشهای کارآفرینی در محتوای کتبدرسی ابتدایی شامل هفت عامل خودکارآمدی، مشارکت و تعامل، استعدادیابی، عملیاتیسازی و کسب مهارت، بسترسازی و ایجاد فرصت، میل و اعتماد به موفقیت و انعطافپذیری مسئولین بود و این عوامل توانستند 20/93 درصد از واریانس شاخصهای موثر در نگرشهای کارآفرینی را تبیین کنند.
بحث و نتیجهگیری: نتایج نشاندهنده هشت چالش موثر و هفت شاخص موثر در نگرشهای کارآفرینانه در محتوای کتبدرسی ابتدایی بود. بنابراین، متخصصان و برنامهریزان درسی با توجه به آنها میتوانند گام موثری در جهت بهبود نگرشهای کارآفرینانه در محتوای کتبدرسی بردارند.
زینب امام دوست؛ نگین جباری؛ کیومرث نیازآذری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل ادراک مدیران مدارس از چالشهای اخلاق حرفهای در جامعه مدرن انجام شد.روش: این مطالعه ازنظرهدف کاربردی و ازنظر شیوه اجرا آمیخته بود. جامعه پژوهش دربخش کیفی خبرگان آموزشوپرورش شهرگرگان باسابقه مدیریت و سیاستگذاری بودند که طبق اصل اشباع نظری 20 نفر از آنها با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در بخش کمی ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل ادراک مدیران مدارس از چالشهای اخلاق حرفهای در جامعه مدرن انجام شد.روش: این مطالعه ازنظرهدف کاربردی و ازنظر شیوه اجرا آمیخته بود. جامعه پژوهش دربخش کیفی خبرگان آموزشوپرورش شهرگرگان باسابقه مدیریت و سیاستگذاری بودند که طبق اصل اشباع نظری 20 نفر از آنها با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در بخش کمی مدیران و معاونان مدارس متوسطه دوره اول و دوم شهر گرگان درسال تحصیلی 98-1397 به تعداد 256 نفر بودندکه طبق فرمول کوکران تعداد 153 نفر آنها با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محققساخته ادراک مدیران و چالشهای اخلاق حرفهای استفاده شدکه روایی پرسشنامه ادراک مدیران با روش میانگین واریانس استخراجشده 61/0 و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ و مرکب بهترتیب 94/0 و 87/0 و روایی پرسشنامه چالشهای اخلاق حرفهای با روش تحلیل عاملی اکتشافی و میانگین واریانس استخراج شده تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ و مرکب برای کل و همه عوامل آن بهترتیب بالاتر از 60/0 و 70/0 بدست آمد.دادهها با روشهای کدگذاری باز،محوری وانتخابی و مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS-22 و LISREL-8.8 تحلیل شدند.یافتهها: یافتههای بخش کیفی نشان داد که چالشهای اخلاق حرفهای دارای 164مفهوم اولیه، 38کد باز، 19کد محوری و 9 کد انتخابی بود که کدهای انتخابی و محوری شامل قانونمداری (شامل دو کد قانونپذیری وآگاهی قانونی)، اخلاقمداری (شامل دو کد عدالتمحوری و نگاه معنوی)، دانشمداری (شامل سه کد به روز بودن، مطالعات تطبیقی و نشر دانش)، منش رهبرانه (شامل دو کد نگاه پدرانه و منبع انگیزشی)، مسئولیتپذیری متعهدانه (شامل دو کد تعهد کاری و کارآیی)، رقابتپذیری (شامل دو کد قانون رقابت و مزیت رقابتی)، توسعهمحوری (شامل دو کد قوانین کارآمد وزیرساخت اجتماعی- فرهنگی)،اقتدارگرایی سازنده (شامل دو کد قاطعیت اجرایی وتعامل سازنده) و آیندهنگری (شامل دو کد برنامه محوری و نیازسنجی) بودند. یافتههای بخش کمی نشان دادادراک مدیران بر چالشهای اخلاق حرفهای و چالشهای اخلاق حرفهای بر هر نه عامل اثر مستقیم و معنادار داشت (05/0>P).نتیجهگیری: با توجه به نتایج، برنامهریزان و مسئولان برای مقابله با چالشهای اخلاق حرفهای میتوانندزمینه راجهت بهبودقانونمداری،اخلاقمداری،دانشمداری، منش رهبرانه،مسئولیتپذیری متعهدانه، رقابتپذیری،توسعهمحوری،اقتدارگرایی سازنده وآیندهنگری فراهم نمایند.