مرسا آذر؛ فریبا کریمی؛ محمد علی نادی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش مربیگری سازمانی برای مدیران دانشگاههای کشور بود. روش شناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی بود و جامعه آماری شامل مدیران میانی دانشگاههای آزاد اسلامی ایران در سال تحصیلی 99-1398 بود. روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای بود. پژوهشگر با تحلیل منابع معتبر علمی با محوریت مربیگری ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش مربیگری سازمانی برای مدیران دانشگاههای کشور بود. روش شناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی بود و جامعه آماری شامل مدیران میانی دانشگاههای آزاد اسلامی ایران در سال تحصیلی 99-1398 بود. روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای بود. پژوهشگر با تحلیل منابع معتبر علمی با محوریت مربیگری سازمانی و مدیریتی با دریافت نظر متخصصان، گویههای ابزار سنجش مربیگری سازمانی را تهیه کرد و سپس پرسشنامه توسط 100 نفر از مدیران میانی دانشگاههای آزاد اسلامی کشور بر اساس تعداد آنها در نمودار سازمانی 5 دانشگاه، اجرا گردید. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از تکنیک تحلیل عاملی تاییدی و رویکرد مدلسازی معادله ساختاری واریانس محور با استفاده از نرم افزارهای SPSSنسخه 23 وSmart PLS 3 استفاده شد. یافته ها: پرسشنامه محقق ساخته با 50 گویه برای سنجش مربیگری مدیران دانشگاهی طراحی و ساخته شد. روایی همگرا برای همه گویههای پرسشنامه بالاتر از 5/0 و در نتیجه قابل قبول بود. مقادیر ضریب آلفای کرونباخ بدست آمده برای تمام گویهها بزرگتر از 7/0 بدست آمد که نشان دهنده دقت اندازه گیری بالای ابزار سنجش مربیگری مدیران دانشگاهها بود و در نهایت همه گویههای پرسشنامه مورد تایید قرار گرفتند. بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافتههای حاصل، مدیران دانشگاه میتوانند از پرسشنامه طراحی شده به عنوان ابزاری مناسب برای سنجش مربیگری به منظور توسعه عملکرد کارکنان و ارتقای مهارتهای مدیریتی و رهبری خود در سازمان استفاده کنند.
الهام محبی اطاقوی؛ امیر حسین محمد داوودی؛ غلامرضا شریفی راد
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه و اعتباریابی ابزار سنجش رهبری فرهنگی در مدیران مدارس استان قم انجام شد.روششناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی - همبستگی بود. جامعه این پژوهش مدیران مدارس استان قم در سال تحصیلی 99-1398 بودند که تعداد آنها 944 نفر بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 274 نفر برآورد که با توجه به ریزشهای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه و اعتباریابی ابزار سنجش رهبری فرهنگی در مدیران مدارس استان قم انجام شد.روششناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی - همبستگی بود. جامعه این پژوهش مدیران مدارس استان قم در سال تحصیلی 99-1398 بودند که تعداد آنها 944 نفر بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 274 نفر برآورد که با توجه به ریزشهای احتمالی تعداد 300 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند، اما به دلیل 10 پرسشنامه مفقوده تحلیلها برای 290 نفر انجام شد. برای رهبری فرهنگی پرسشنامه محققساخته 129 گویهای با طیف لیکرت 5 درجهای طراحی و شاخصهای روانسنجی آن مورد بررسی قرار گرفت. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر متخصصان و روایی سازه ابزار با روش تحلیل عاملی اکتشافی و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ در نرمافزار SPSS نسخه 25 بررسی شد.یافتهها: نتایج نشان داد که روایی محتوایی ابزار با نظر متخصصان تایید و بررسی روایی سازه حاکی از آن بود که تعداد 11 گویه به دلیل بار عاملی کمتر از 3/0 از ابزار حذف و ابزار نهایی 118 گویه داشت. پرسشنامه سنجش رهبری فرهنگی در مدیران مدارس دارای 25 عامل بود که بار عاملی و روایی همگرای همه عاملها بالاتر از 5/0 و پایایی همه آنها بالاتر از 70/0 بود.بحث و نتیجهگیری: پرسشنامه سنجش رهبری فرهنگی در مدیران مدارس با 25 عامل دارای شاخصهای روانسنجی مناسبی بود. بنابراین، مسئولان