دو فصلنامه علمی جامعه شناسی آموزش و پرورش
تأثیر تدریس بر مبنای رویکرد کارکردگرایی و ساختگرایی بر عملکرد دانش‌آموزان

مهسا میرزالو؛ زهره موسوی کاشی

دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1399، ، صفحه 152-161

https://doi.org/10.22034/ijes.2021.242039

چکیده
  هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر تدریس بر مبنای رویکرد کارکردگرایی و ساختگرایی بر عملکرد دانش‌آموزان بود.روش: روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی، از نظر روش گردآوری داده ها علی – مقایسه ای و همین‌طور از نظر نوع داده کمی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم مناطق 14 و 15 شهر تهران بودندکه با استفاده از جدول مورگان و روش ...  بیشتر

تاثیر روش تدریس بارش مغزی بر عزت نفس دانش آموزان ابتدایی

زینب خادملو؛ بهرنگ اسماعیلی شاد

دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1396، ، صفحه 128-141

https://doi.org/10.22034/ijes.2017.43704

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر روش تدریس بارش مغزی بر عزت نفس دانش آموزان ابتدایی انجام شد. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل 524 دانش آموز دختر پایه ششم ابتدایی بهشهر در سال تحصیلی 96–1395 بود. از میان مدارس ابتدایی سطح شهر، یک مدرسه به روش تصادفی ساده انتخاب شد. سپس از بین دو کلاس پایه ...  بیشتر

تاثیر روش تدریس بارش مغزی بر عزت نفس دانش آموزان ابتدایی

زینب خادملو؛ بهرنگ اسماعیلی شاد

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1395، ، صفحه 129-143

https://doi.org/10.22034/ijes.2017.43696

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر روش تدریس بارش مغزی بر عزت نفس دانش آموزان ابتدایی انجام شد. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل 524 دانش آموز دختر پایه ششم ابتدایی بهشهر در سال تحصیلی 96–1395 بود. از میان مدارس ابتدایی سطح شهر، یک مدرسه به روش تصادفی ساده انتخاب شد. سپس از بین دو کلاس پایه ...  بیشتر

بررسی نقش سرمایه های فرهنگی و اقتصادی خانواده و نوع مدرسه در عملکرد تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی و پیش دانشگاهی منطقه 14 تهران

بی‍ژن زارع؛ فرزانه شفیعی

دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1394، ، صفحه 37-69

https://doi.org/10.22034/ijes.2016.43654

چکیده
    مطالعه و بررسی پدیده­های انسانی ویژگی خاص علوم اجتماعی است و از آنجا که این پدیده­ها دارای ابعاد پیچیده و چندبعدی­اند، علوم اجتماعی جایگاه و اهمیت ویژه­ای در زندگی روزمره می­یابد. از این رو، مقالۀ حاضر درصدد است که زوایای پنهان ناکارآمدی مدرسان و متولیان امر آموزش علوم اجتماعی در ایران را تحلیل کند.   در این پژوهش، چالش­های ...  بیشتر

چالش های آموزش علوم اجتماعی در ایران

محمود شارع پور؛ محمد رضا سلیمانی بشلی

دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1394، ، صفحه 131-157

https://doi.org/10.22034/ijes.2015.43657

چکیده
    مطالعه و بررسی پدیده­های انسانی ویژگی خاص علوم اجتماعی است و از آنجا که این پدیده­ها دارای ابعاد پیچیده و چندبعدی­اند، علوم اجتماعی جایگاه و اهمیت ویژه­ای در زندگی روزمره می­یابد. از این رو، مقالۀ حاضر درصدد است که زوایای پنهان ناکارآمدی مدرسان و متولیان امر آموزش علوم اجتماعی در ایران را تحلیل کند.   در این پژوهش، چالش­های ...  بیشتر