مریم قادری شیخی آبادی؛ سیروس قنبری
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی رابطه رهبری تحولآفرین با خلاقیت با میانجیگری یادگیری سازمانی بود.روش شناسی: این پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش تمامی معلمان مدارس متوسطه شهر کرمانشاه به تعداد 5900 نفر و نمونه آماری تعداد 360 نفر بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر مبنای جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی رابطه رهبری تحولآفرین با خلاقیت با میانجیگری یادگیری سازمانی بود.روش شناسی: این پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش تمامی معلمان مدارس متوسطه شهر کرمانشاه به تعداد 5900 نفر و نمونه آماری تعداد 360 نفر بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر مبنای جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه استاندارد رهبری تحولآفرین باس و آولیو (2000)، یادگیری سازمانی نیفه (2001) و خلاقیت مقیمی (1388) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیکهای آماری و نرم افزارهای آماری SPSS وLISREL استفاده شد. در تحلیل توصیفی دادهها از جداول توزیع فراوانی، شاخصهای مرکزی (نما، میانه و میانگین)، شاخصهای پراکندگی(انحراف معیار و واریانس) استفاده شد. در آزمون فرضیات پژوهش از تکنیکهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تائیدی استفاده شد.یافتهها: یافتهها نشان داد که رهبری تحولآفرین دارای اثر مثبت (2532/0) و معنادار بر خلاقیت در سطح 05/0 میباشد. یادگیری سازمانی دارای اثر مثبت (08/0) و معنادار بر خلاقیت در سطح 05/0 میباشد. رهبری تحولآفرین به واسطه یادگیری سازمانی (0432/0) و مقدار تی (12/2) دارای اثر مثبت و معنادار بر خلاقیت در سطح 05/0 میباشد.بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافته های پژوهش، بکارگیری سبک رهبری تحولآفرین در سازمان، یادگیری سازمانی و خلاقیت کارکنان را افزایش میدهد.
سمیه اکبری؛ امید مهنی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی با کیفیت تدریس معلمان مدارس شهر بندرعباس انجام شد.روش: تحقیق حاضر از حیث هدف کاربردی و از حیث ماهیت توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان زن و مرد مقطع متوسطه دوم شهر بندرعباس به تعداد 800 نفر در سال تحصیلی98 -1397 تشکیل داد. جهت تعیین تعداد نمونه آماری از جدول ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی با کیفیت تدریس معلمان مدارس شهر بندرعباس انجام شد.روش: تحقیق حاضر از حیث هدف کاربردی و از حیث ماهیت توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان زن و مرد مقطع متوسطه دوم شهر بندرعباس به تعداد 800 نفر در سال تحصیلی98 -1397 تشکیل داد. جهت تعیین تعداد نمونه آماری از جدول کرجسی و مورگان (1970) استفاده شد و با توجه به تعداد جامعه آماری تعداد افراد نمونه آماری پژوهش 261 نفر تعیین گردید. با توجه به این که جامعه آماری شامل دو گروه زن و مرد بود برای انتخاب نمونه آماری پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد. جهت گردآوری دادههای تحقیق نیز از پرسشنامه کیفیت تدریس کوشی (1392) و یادگیری سازمانی نیف (2001) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss ویراست 20 در سطح معنیداری 05/0 و با استفاده از آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام شد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین یادگیری سازمانی با کیفیت تدریس معلمان رابطه معناداری وجود داشت. همچنین نتایج نشان داد که از بین متغیرهای نه گانه وارد شده به مدل مورد نظر متغیرهای فرهنگ یادگیری سازمانی، کار گروهی، اشتراک دانش، رهبری مشارکتی، توسعه شایستگی کارکنان به صورت مثبت و معناداری توانستند کیفیت تدریس معلمان مدارس را پیش بینی کنند.(P<0.001)نتیجهگیری: طبق یافته های پژوهش یادگیری سازمانی در مدارس موجب میشود که الگوهای ذهنی جدید و گستردهای در میان معلمان پرورش یابد و آنها میآموزند که چطور با یکدیگر بیاموزند.