الناز ایمان زاده؛ محمدرضا اسماعیلی؛ رضا نیک بخش
دوره 7، شماره 1 ، شهریور 1400، ، صفحه 230-240
چکیده
هدف: پژوهش حاضر، به بررسی اثر بخشی سبکهای مدیریت معلمان بر تربیت حرکتی دانشآموزان با نقش مداخلهای راهبرد یاددهی- یادگیری حل مسئله در مهارت بسکتبال پرداخت.روششناسی: روش پژوهش آزمایشی همراه با پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را 706 نفر از دانشآموزان دختر و پسر پایه هفتم شهرستان سراب در نیمسال تحصیلی ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر، به بررسی اثر بخشی سبکهای مدیریت معلمان بر تربیت حرکتی دانشآموزان با نقش مداخلهای راهبرد یاددهی- یادگیری حل مسئله در مهارت بسکتبال پرداخت.روششناسی: روش پژوهش آزمایشی همراه با پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را 706 نفر از دانشآموزان دختر و پسر پایه هفتم شهرستان سراب در نیمسال تحصیلی اول 97-1396 تشکیل دادند که از این بین 30 نفر با توجه به ارزیابیهای اولیه و به صورت هدفمند، به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20) و کنترل(20 نفر)گمارده شدند. افراد گروه آزمایش، برنامه آموزش گروهی مهارت حلمسئله را در 12 جلسه تمرین 65 دقیقهای در هر هفته یک جلسه دریافت کردند؛ گروه کنترل به مدت دو ماه در لیست انتظار قرار گرفت. به منظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامهی ابعاد تربیت حرکتی ولفگانگ و گلیکمن (1986) استفاده شد. برای جهت تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیره(آنکوا)با استفاده از نرمافزار SPSS در سطح معناداری 001/0 استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد، استفاده از سبکهای مختلف مدیریت کلاس در تمام ابعاد تربیت حرکتی ( شناختی، عاطفی، آمادگی جسمانی و مهارتی) معنیدار است. تمام ابعاد تربیت حرکتی تفاوت معناداری با سبک مداخلهگرا وجود دارد، ولی تفاوت زیادی با سبک عدم مداخلهگرا ندارند. همچنین سبک مدیریت کلاس تعاملگرا میتواند به همراه ارائه راهبرد حل مسئله اثربخشترین سبک مدیریت کلاس باشد.بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش آموزش مهارت حل مسئله راهبردی کوتاهمدت، کارآمد و بیضرر است که با هدف قرار دادن توانایی شناختی دانشآموزان میتواند آنها را در برابر یادگیری مهارت بسکتبال توانمند سازد.