دو فصلنامه علمی جامعه شناسی آموزش و پرورش
طراحی الگوی برنامه‌درسی مبتنی بر مولفه‌های زیبایی‌شناسی و هنر در دوره متوسطه دوم

فاطمه ظهیری؛ مریم صفری؛ حسنیه گودرزی؛ علی اصغر بیانی

دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 11-22

https://doi.org/10.22034/ijes.2022.556582.1333

چکیده
  هدف: در سازمان آموزش‌وپرورش برنامه‌درسی متنوع و زیادی وجود دارد و این پژوهش با هدف طراحی الگوی برنامه‌درسی مبتنی بر مولفه‌های زیبایی‌شناسی و هنر در دوره متوسطه دوم انجام شد.روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش دارای دو بخش اسناد مکتوب مرتبط با موضوع بودند که تعداد 35 سند با روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

مقایسه فرآیند آموزش، یادگیری و ارزشیابی در برنامه‌درسی ملی ایران با نظریه‌های برنامه‌درسی

مهوش توفان؛ حسین فکوری؛ علی اصغر بیانی؛ حسن صائمی

دوره 8، شماره 2 ، اسفند 1401، ، صفحه 333-343

https://doi.org/10.22034/ijes.2023.710474

چکیده
  هدف: برنامه‌درسی در هر کشوری محور فعالیت‌های آموزشی و پرورشی است و با توجه به تفاوت‌های موجود در برنامه‌درسی، هدف این مطالعه مقایسه فرآیند آموزش، یادگیری و ارزشیابی در برنامه‌درسی ملی ایران با نظریه‌های برنامه‌درسی بود.روش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا مقایسه‌ای بود. در این مطالعه، جامعه پژوهش همه اسناد برنامه‌درسی ...  بیشتر

بسترها و راهبردهای توانمندسازی و ارتقاء جایگاه مدیران آموزشی زن

مریم مومنی؛ حسن صائمی؛ علی اصغر بیانی؛ مریم صفری

دوره 7، شماره 1 ، شهریور 1400، ، صفحه 277-286

https://doi.org/10.22034/ijes.2021.532945.1088

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش بررسی بسترها و راهبردهای توانمندسازی و ارتقاء جایگاه مدیران آموزشی زن بود.روش‌: مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش اسناد و متون توانمندسازی و ارتقاء جایگاه مدیران آموزشی و خبرگان دانشگاهی، مدیران ارشد و مدیران آموزشی موفق استان گلستان در سال تحصیلی 400-1399 بودند. ...  بیشتر