ماندانا فرهناک؛ علی اصغر ماشینچی؛ عباس قلتاش؛ سید احمد هاشمی
چکیده
هدف: با توجه به نقش برنامهدرسی تلفیقی تربیت هنری در موفقیت و عملکرد تحصیلی، هدف این پژوهش ارائه الگوی عناصر برنامهدرسی تلفیقی تربیت هنری در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بود.روششناسی: نوع تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس روش اجرا اکتشافی از نوع کیفی بود. جامعه پژوهش اسناد و متون برنامهدرسی تلفیقی تربیت هنری و خبرگان برنامهدرسی ...
بیشتر
هدف: با توجه به نقش برنامهدرسی تلفیقی تربیت هنری در موفقیت و عملکرد تحصیلی، هدف این پژوهش ارائه الگوی عناصر برنامهدرسی تلفیقی تربیت هنری در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بود.روششناسی: نوع تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس روش اجرا اکتشافی از نوع کیفی بود. جامعه پژوهش اسناد و متون برنامهدرسی تلفیقی تربیت هنری و خبرگان برنامهدرسی دانشگاه فرهنگیان در سال 1399 بودند. نمونه پژوهش 20 مورد از اسناد و متون مرتبط با عنوان و 28 نفر از خبرگان بودند که پس از بررسی ملاکهای ورود به مطالعه و طبق اصل اشباع نظری با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از روشهای فیشبرداری و مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده که روایی مصاحبهها با روش مثلثسازی و پایایی آن با روش ضریب توافق بین دو کدگذار (76/0=r) تایید شد. در نهایت دادهها با روش تحلیل محتوا با رویکرد قیاسی تحلیل شدند.یافتهها: بر اساس مبانی نظری و پیشینه پژوهشی عناصر برنامهدرسی تلفیقی تربیت هنری شامل چهار بخش اهداف، محتوی و فعالیتهای یادگیری، روشهای تدریس و ارزشیابی شناسایی شد. همچنین، بر اساس مصاحبهها نیز عناصر برنامهدرسی تلفیقی تربیت هنری برای هر چهار بخش استخراج شد. در نهایت عناصر شناساییشده هر دو بخش مبانی نظری و پیشینه پژوهشی و مصاحبهها با هم ادغام و بر اساس آن الگوی عناصر برنامهدرسی تلفیقی تربیت هنری در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان طراحی شد.بحث و نتیجهگیری: با توجه به الگوی عناصر برنامهدرسی تلفیقی تربیت هنری در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بر اساس مبانی نظری و پیشینه پژوهشی و مصاحبهها، متخصصان و برنامهریزان برنامهدرسی برای بهبود نظام آموزشی میتوانند از آن در طراحی اهداف، محتوی و فعالیتهای یادگیری، روشهای تدریس و ارزشیابی بهره ببرند.
سیده زهرا نبوی زاده؛ علی اصغر ماشینچی؛ سید احمد هاشمی؛ صدیقه محمدجانی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر پیادهسازی موفق ارزشیابی توصیفی در نظام آموزش ابتدایی ایران و مقایسه ارزشیابی توصیفی ایران با کشورهای منتخب بود.روششناسی: مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش خبرگان ارزشیابی توصیفی در سال 1399 بودند که با توجه به ملاکهای ورود به مطالعه تعداد 30 نفر طبق اصل ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر پیادهسازی موفق ارزشیابی توصیفی در نظام آموزش ابتدایی ایران و مقایسه ارزشیابی توصیفی ایران با کشورهای منتخب بود.روششناسی: مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش خبرگان ارزشیابی توصیفی در سال 1399 بودند که با توجه به ملاکهای ورود به مطالعه تعداد 30 نفر طبق اصل اشباع نظری و با روشهای نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی بهعنوان نمونه انتخاب شد. دادهها با مصاحبه نیمهساختاریافته جمعآوری و با روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی در نرمافزار MAXQDA تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد که عوامل موثر بر پیادهسازی موفق ارزشیابی توصیفی در نظام آموزش ابتدایی ایران دارای 129 مفهوم و 10 مولفه در 2 بعد نیروی انسانی و برنامهدرسی بود. نیروی انسانی چهار مولفه توانایی معلمان، عوامل انگیزشی، عوامل ساختاری و عوامل مربوط به دانشآموزان و برنامهدرسی شش مولفه برنامهدرسی چندبعدی، تناسب برنامهدرسی با امکانات، تناسب برنامهدرسی با نیازهای فرد و جامعه، محتوی برنامهدرسی، انعطافپذیری برنامهدرسی و رضایت دانشآموزان از برنامهدرسی داشت. در نهایت، ارزشیابی توصیفی ایران با کشورهای آلمان و انگلیس مقایسه و شباهتها و تفاوتهای آن بیان شد.بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج این مطالعه، برای پیادهسازی موفق ارزشیابی توصیفی در نظام آموزش ابتدایی ایران باید به نیروی انسانی و برنامهدرسی توجه ویژهای شود و از طریق بهبود مفاهیم مربوطه به دنبال ارتقای آنها بود.