مجید ریاضی ماهر؛ احمد شاهورانی سمنانی؛ مژده افشار کرمانی؛ پروین اژدری
چکیده
هدف: مهمترین هدف ارائه یک ماشین هوشمند مبتنی بر منطق فازی در جهت خلاصهسازی خودکار متن و اسناد مختلف میباشد، لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی محتوای کتب حسابان مقطع متوسطه با رویکرد خلاصهسازی متن فازی بود. روش شناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی بود که بر اساس منطق فازی طراحی و اجرا شد. جامعه اماری پژوهش کتب حسابان مقطع متوسطه ...
بیشتر
هدف: مهمترین هدف ارائه یک ماشین هوشمند مبتنی بر منطق فازی در جهت خلاصهسازی خودکار متن و اسناد مختلف میباشد، لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی محتوای کتب حسابان مقطع متوسطه با رویکرد خلاصهسازی متن فازی بود. روش شناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی بود که بر اساس منطق فازی طراحی و اجرا شد. جامعه اماری پژوهش کتب حسابان مقطع متوسطه بود که به روش سرشماری به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این تحقیق از سیستم خلاصهساز متن مبتنی بر منطق فازی استفاده شد که در مرحله اول از استراتژی پیشنهادی، سیستم فازی بر اساس ویژگیهای تعیین شده به ارزیابی جملات پرداخته و جملات با اهمیت را شناسایی و آنهارا برای تولید خلاصه نهایی تدوین کرد. در مرحله نهایی، با استفاده از الگوریتم جستجوی هارمونی، برای تولید خلاصهای با میزان سادگی خواندن و فهمیدن نوشتهها و پیوستگی مناسب، تلاش گردید. همچنین به منظور ارزیابی عملکرد روش پیشنهادی، خلاصهسازی کتب حسابان دوره متوسطه از نرمافزار MATLAB انجام شد.یافتهها: نتایج به دست آمده از پیادهسازی ماشین خلاصهساز متنی پیشنهادی، بیانگر پیوستگی معنایی، دقت بالا در استخراج بخشهای اصلی کتاب و کارآمد بودن سند خلاصه در یادگیری و یاددهی مباحث، بود.بحث و نتیجهگیری: بر اساس نتایج بدست آمده، میتوان دریافت که ازجمله مهمترین دستاوردهای استراتژی پیشنهادی، خلاصهسازی متون فارسی و از نوع علمی- تخصصی با دقت بسیار بالا است که میتوان از آن به عنوان یک رویکرد نوین در تدریس استفاده کرد.
محمود مهاجروطن؛ احمد شاهورانی سمنانی؛ داود ابراهیمی بقا
چکیده
هدف: معلم از کلیدیترین اجزای نظام آموزشوپرورش است و کارآمدی وی بر نظام آموزشی و تربیتی بسیار مؤثر است. لذا برنامهریزی برای توسعه صلاحیتهای حرفهای معلمان یک ضرورت است. هدف از پژوهش حاضر، تدوین الگوی هرم چهاروجهی QMPTS4 بهمنظور ارتقاء صلاحیتهای نگرشی دبیران ریاضی متوسطه دوم بود. وجههای این الگو شامل چهار حوزه آموزش ریاضی، ...
بیشتر
هدف: معلم از کلیدیترین اجزای نظام آموزشوپرورش است و کارآمدی وی بر نظام آموزشی و تربیتی بسیار مؤثر است. لذا برنامهریزی برای توسعه صلاحیتهای حرفهای معلمان یک ضرورت است. هدف از پژوهش حاضر، تدوین الگوی هرم چهاروجهی QMPTS4 بهمنظور ارتقاء صلاحیتهای نگرشی دبیران ریاضی متوسطه دوم بود. وجههای این الگو شامل چهار حوزه آموزش ریاضی، اساتید دانشگاه و مدرسین ریاضی در آموزش عالی، دبیران ریاضی متوسطه دوم در حال خدمت و دانشجو معلمان آموزش ریاضی است. مرکز ثقل این چندوجهی،یک معلم اثربخش است که صلاحیتهای نگرشی وی توسعهیافته است.روش: روش پژوهش حاضر توصیفی(علّی-مقایسه ای) و ازنظر هدف کاربردی بود. جامعـه آمـاری ایـن پـژوهش دبیران ریاضی دوره متوسطه دوم استان گلستان سال تحصیلی 98-97 حدوداً 330 نفر بودند که تعداد40 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخابشدهاند. روش گردآوری اطلاعات، میدانی و به کمک پرسشنامه محقق ساخته بود. سؤالات پرسشنامه دارای 9 آیتم مربوط به صلاحیتهای نگرشی بود. 3 جلسه تشکیل و الگوی ارائهشده اجرا گردید. بــرای مقایسهی نتایج قبل و بعد از اجرای مدل، از آزمــونt وابــسته بــا اســتفاده از نرمافزار19 SPSS استفاده گردید.یافتهها: نتایج بهدستآمده حاکی از این است که الگوی توانمندسازی QMPTS بر توسعه و ارتقاء صلاحیتهای نگرشی دبیران ریاضی متوسطه دوم تأثیر دارد. مقدار t برابر 853/10- با درجه آزادی 39 به دست آمد و مقدار sig از 05/0 کوچکتر بود؛ لذا با 95 درصد اطمینان میتوان نتیجه گرفت که دو نمونه موردنظر ازنظر آماری با یکدیگر اختلاف معنیداری دارند و الگوی پیشنهادی QMPTSبر صلاحیتهای نگرشی دبیران ریاضی متوسطه2 مؤثر بوده است.نتیجهگیری: بر اساس نتایج میتوان نتیجه گرفت که آموزش و توسعه صلاحیتهای نگرشی دبیران ریاضی متوسطه موجب افزایش میانگین کارایی انحا میشود.