زهره خوشرو؛ احسان رحمانی خلیلی؛ فرح ترکمان
چکیده
چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف مدلیابی شادابی اجتماعی بر اساس حمایت و سلامت اجتماعی با میانجیگری رضایت از زندگی در معلمان انجام شد.روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش 56560 معلمان شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. حجم نمونه طبق فرمول کوکران 384 نفر از معلمان بودند که با روش نمونهگیری ...
بیشتر
چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف مدلیابی شادابی اجتماعی بر اساس حمایت و سلامت اجتماعی با میانجیگری رضایت از زندگی در معلمان انجام شد.روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش 56560 معلمان شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. حجم نمونه طبق فرمول کوکران 384 نفر از معلمان بودند که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. علاوه بر فرم اطلاعات جمعیتشناسی، برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای شادابی اجتماعی (لیندنبرگ،2000)، حمایت اجتماعی (فیشر،1999)، سلامت اجتماعی (کییز،2004) و رضایت از زندگی (داینر،2004) استفاده شد. دادهها با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزارهای Spss25 و Smart Pls3 تحلیل شدند.یافتهها: مدلیابی شادابی اجتماعی بر اساس حمایت و سلامت اجتماعی با میانجیگری رضایت از زندگی در معلمان برازش مناسبی داشت. تاثیرحمایت اجتماعی، سلامت اجتماعی و رضایت از زندگی بر شادابی اجتماعی مستقیم و معنادار، ضمناً حمایت و سلامت اجتماعی بر رضایت از زندگی نیز تأثیر مستقیم و معنادار داشتند و با میانجیگری رضایت از زندگی تاثیرغیر مستقیم و معنادار بر شادابی اجتماعی داشتند (05/0>p).بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش برای بهبود شادابی اجتماعی معلمان میتوان از طریق ارتقای حمایت اجتماعی، سلامت اجتماعی و رضایت از زندگی آنان اقدام کرد.