حمید رضا طهماسبی؛ نگین جباری؛ کیومرث نیازآذری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی هوش کارآفرینی در دانشآموزان دوره متوسطه منطقه غرب استان گلستان انجام شد.روششناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش اسناد و متون هوش کارآفرینی و متخصصان و اساتید هوش کارآفرینی غرب استان گلستان در سال 1398 بودند. نمونه پژوهش اسناد و متون هوش کارآفرینی و طبق اصل ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی هوش کارآفرینی در دانشآموزان دوره متوسطه منطقه غرب استان گلستان انجام شد.روششناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش اسناد و متون هوش کارآفرینی و متخصصان و اساتید هوش کارآفرینی غرب استان گلستان در سال 1398 بودند. نمونه پژوهش اسناد و متون هوش کارآفرینی و طبق اصل اشباع نظری 25 نفر از متخصصان و اساتید هوش کارآفرینی بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از روشهای فیشبرداری و مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد و دادهها با روش تحلیل محتوا تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد که عوامل موثر بر هوش کارآفرینی در دانشآموزان دوره متوسطه شامل مولفههای عوامل فردی (شامل دو زیرمولفه ویژگیهای ذاتی و ویژگیهای اکتسابی)، آموزشی و خانواده (شامل دو زیرمولفه معلمان و مربیان آموزشی و فضای رشدی- آموزشی) و نهادهای اجتماعی (شامل سه زیرمولفه اقتدار و توزیع قدرت، نظام ارتباطی و هنجارهای فرهنگی) بودند که شاخصهای هر یک از آنها تدوین شد. در نهایت، بر اساس مولفهها، زیرمولفهها و شاخصهای هوش کارآفرینی، الگوی هوش کارآفرینی در دانشآموزان دوره متوسطه طراحی شد.نتیجهگیری: بر اساس الگوی هوش کارآفرینی طراحیشده در این پژوهش، متخصصان و برنامهریزان دوره متوسطه میتوانند با استفاده از این الگو گامهای موثری جهت ارتقای هوش کارآفرینی در دانشآموزان دوره متوسطه بردارند.
زینب امام دوست؛ نگین جباری؛ کیومرث نیازآذری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل ادراک مدیران مدارس از چالشهای اخلاق حرفهای در جامعه مدرن انجام شد.روش: این مطالعه ازنظرهدف کاربردی و ازنظر شیوه اجرا آمیخته بود. جامعه پژوهش دربخش کیفی خبرگان آموزشوپرورش شهرگرگان باسابقه مدیریت و سیاستگذاری بودند که طبق اصل اشباع نظری 20 نفر از آنها با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در بخش کمی ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل ادراک مدیران مدارس از چالشهای اخلاق حرفهای در جامعه مدرن انجام شد.روش: این مطالعه ازنظرهدف کاربردی و ازنظر شیوه اجرا آمیخته بود. جامعه پژوهش دربخش کیفی خبرگان آموزشوپرورش شهرگرگان باسابقه مدیریت و سیاستگذاری بودند که طبق اصل اشباع نظری 20 نفر از آنها با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در بخش کمی مدیران و معاونان مدارس متوسطه دوره اول و دوم شهر گرگان درسال تحصیلی 98-1397 به تعداد 256 نفر بودندکه طبق فرمول کوکران تعداد 153 نفر آنها با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محققساخته ادراک مدیران و چالشهای اخلاق حرفهای استفاده شدکه روایی پرسشنامه ادراک مدیران با روش میانگین واریانس استخراجشده 61/0 و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ و مرکب بهترتیب 94/0 و 87/0 و روایی پرسشنامه چالشهای اخلاق حرفهای با روش تحلیل عاملی اکتشافی و میانگین واریانس استخراج شده تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ و مرکب برای کل و همه عوامل آن بهترتیب بالاتر از 60/0 و 70/0 بدست آمد.دادهها با روشهای کدگذاری باز،محوری وانتخابی و مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS-22 و LISREL-8.8 تحلیل شدند.یافتهها: یافتههای بخش کیفی نشان داد که چالشهای اخلاق حرفهای دارای 164مفهوم اولیه، 38کد باز، 19کد محوری و 9 کد انتخابی بود که کدهای انتخابی و محوری شامل قانونمداری (شامل دو کد قانونپذیری وآگاهی قانونی)، اخلاقمداری (شامل دو کد عدالتمحوری و نگاه معنوی)، دانشمداری (شامل سه کد به روز بودن، مطالعات تطبیقی و نشر دانش)، منش رهبرانه (شامل دو کد نگاه پدرانه و منبع انگیزشی)، مسئولیتپذیری متعهدانه (شامل دو کد تعهد کاری و کارآیی)، رقابتپذیری (شامل دو کد قانون رقابت و مزیت رقابتی)، توسعهمحوری (شامل دو کد قوانین کارآمد وزیرساخت اجتماعی- فرهنگی)،اقتدارگرایی سازنده (شامل دو کد قاطعیت اجرایی وتعامل سازنده) و آیندهنگری (شامل دو کد برنامه محوری و نیازسنجی) بودند. یافتههای بخش کمی نشان دادادراک مدیران بر چالشهای اخلاق حرفهای و چالشهای اخلاق حرفهای بر هر نه عامل اثر مستقیم و معنادار داشت (05/0>P).نتیجهگیری: با توجه به نتایج، برنامهریزان و مسئولان برای مقابله با چالشهای اخلاق حرفهای میتوانندزمینه راجهت بهبودقانونمداری،اخلاقمداری،دانشمداری، منش رهبرانه،مسئولیتپذیری متعهدانه، رقابتپذیری،توسعهمحوری،اقتدارگرایی سازنده وآیندهنگری فراهم نمایند.