مریم هزاوه؛ محمدنقی ایمانی؛ اصغر شریفی
چکیده
هدف: سازمانهای امروزی با توجه به سیستمهای اطلاعات مدیریت آموزش میتوانند جایگاه خود را در میان سایر سازمانها بهبود بخشند و مزیت رقابتی کسب نمایند. در نتیجه، هدف این مطالعه شناسایی ابعاد فرهنگی و اجتماعی سیستمهای اطلاعات مدیریت آموزش در قالب یک چارچوب مفهومی بود.روششناسی: مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا ...
بیشتر
هدف: سازمانهای امروزی با توجه به سیستمهای اطلاعات مدیریت آموزش میتوانند جایگاه خود را در میان سایر سازمانها بهبود بخشند و مزیت رقابتی کسب نمایند. در نتیجه، هدف این مطالعه شناسایی ابعاد فرهنگی و اجتماعی سیستمهای اطلاعات مدیریت آموزش در قالب یک چارچوب مفهومی بود.روششناسی: مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی از نوع پدیدارشناسی بود. جامعه آماری این پژوهش سیاستگذاران و برنامهریزان آموزشی، مدیران آموزشوپرورش و اعضای هیاتعلمی خبره در حوزه آموزشوپرورش بودند که طبق اصل اشباع نظری 21 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته بود که روایی آن با نظر خبرگان تایید و پایایی آن با روش ضریب توافق بین کدگذارها 76/0 بهدست آمد و مصاحبهها زمانی به اتمام میرسید که مصاحبهشوندگان اطلاعات دیگری درباره موضوع نداشتند. دادههای حاصل از اجرای مصاحبه با روش تحلیل مضمون در نرمافزار MAXQDA تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد که سیستمهای اطلاعات مدیریت آموزش 11 مضمون فرعی در 2 مضمون اصلی داشت؛ بهطوری که مضامین شامل کارآیی درونی (شامل هفت مولفه منابع انسانی، دانشآموزان، برنامهدرسی، امکانات و فضاهای آموزشی و پرورشی، بودجه و اعتبارات، مدیریت و برنامهها و فعالیتهای آموزشی، پرورشی و پژوهشی) و کارآیی بیرونی (با چهار مولفه اهداف اعتقادی و اخلاقی، اهداف علمی و آموزشی، اهداف فرهنگی و هنری و اهداف توسعه انسانی و مشارکت زنان) بودند. همچنین، ابعاد فرهنگی و اجتماعی سیستمهای اطلاعات مدیریت آموزش دارای 27 مضمون فرعی در 6 مضمون اصلی فرهنگی، اجتماعی، ساختاری، فنی، کالبدی و سازمانی بود. لازم به ذکر است که الگوی مضامین سیستمهای اطلاعات مدیریت آموزش و ابعاد فرهنگی و اجتماعی سیستمهای اطلاعات مدیریت آموزش ترسیم شد.بحث و نتیجهگیری: با توجه به شناسایی مضامین اصلی و فرعی برای ابعاد سیستمهای اطلاعات مدیریت آموزش، برنامهریزی برای بهبود سیستمهای اطلاعات مدیریت آموزش جهت دستیابی به مزیت رقابتی ضروری است.
پگاه عاشقی؛ محمدنقی ایمانی؛ اصغر شریفی
چکیده
هدف: یکی از عوامل موثر در وضعیت مدارس، عملکرد مدیران آن بهویژه در دوره ابتدایی میباشد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی متغیرهای هنجاری و رفتاری موثر در عملکرد مدیران مدارس ابتدایی انجام شد.
روششناسی: این پژوهش از نظر هدف و شیوه اجرا بهترتیب کاربردی و کیفی از نوع توصیفی- توسعهای بود. جامعه پژوهش مدیران مدارس ابتدایی و متخصصان دانشگاهی ...
بیشتر
هدف: یکی از عوامل موثر در وضعیت مدارس، عملکرد مدیران آن بهویژه در دوره ابتدایی میباشد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی متغیرهای هنجاری و رفتاری موثر در عملکرد مدیران مدارس ابتدایی انجام شد.
روششناسی: این پژوهش از نظر هدف و شیوه اجرا بهترتیب کاربردی و کیفی از نوع توصیفی- توسعهای بود. جامعه پژوهش مدیران مدارس ابتدایی و متخصصان دانشگاهی در حوزه آموزشوپرورش بودند که تعداد 20 نفر از آنها با روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس اصل اشباع نظری بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با مصاحبه نیمهساختاریافته انفرادی گردآوری (روایی مصاحبه با روش مثلثسازی تایید و پایایی آن با روش ضریب توافق بین دو کدگذار 8/77 محاسبه شد) و با روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی در نرمافزار MAXQDA تحلیل شدند.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که برای متغیرهای موثر در عملکرد مدیران مدارس ابتدایی 76 شاخص، 11 مولفه و 2 بعد شناسایی شد. بعد رفتاری موثر در عملکرد مدیران مدارس ابتدایی شامل 37 شاخص در 5 مولفه ارزش، رضایت شغلی، انگیزش، شخصیت و خلاقیت بود. همچنین، بعد هنجاری موثر در عملکرد مدیران مدارس ابتدایی شامل 39 شاخص در 6 مولفه ارتباطات سازمانی، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، سبکهای تصمیمگیری، نقشها و انتظارها و هدفها و استراتژیها بود. در نهایت، الگوی هنجاری و رفتاری موثر در عملکرد مدیران مدارس ابتدایی طراحی شد.
بحث و نتیجهگیری: طبق نتایج این پژوهش، جهت بهبود عملکرد مدیران مدارس میتوان گامهای موثری از طریق شاخصها، مولفهها و ابعاد شناساییشده برای متغیرهای موثر در عملکرد مدیران مدارس ابتدایی برداشت.
نرگس شریعتمداری؛ علاالدین اعتماد اهری؛ اصغر شریفی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش طراحی مدل رهبری عدالتمحور در مدیریت مدارس ابتدایی شهر تهران با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری بود.روش شناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا مقطعی از نوع کمی بود. جامعه پژوهش مدیران مدارس ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 1419 نفر بودند که بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 302 نفر محاسبه شد ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش طراحی مدل رهبری عدالتمحور در مدیریت مدارس ابتدایی شهر تهران با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری بود.روش شناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا مقطعی از نوع کمی بود. جامعه پژوهش مدیران مدارس ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 1419 نفر بودند که بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 302 نفر محاسبه شد که این افراد با روش نمونهگیری طبقهای مرحلهای با رعایت نسبت حجم مناطق انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته رهبری عدالتمحور با 63 آیتم استفاده که روایی محتوایی آن با نظر متخصصان و روایی سازه آن با روش تحلیل عاملی اکتشافی و پایایی آن با روشهای آلفای کرونباخ و ترکیبی تایید شد. دادهها با روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS و PLS تحلیل شدند.یافتهها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که رهبری عدالتمحور دارای شش بعد شرایط علی (با دو مولفه عوامل سازمانی و عوامل نگرشی)، پدیده محوری رهبری عدالتمحور (با چهار مولفه الگوهای رفتاری و ویژگیهای اخلاقی، حمایت از طریق ارتباطات دوجانبه، تقویت رفتار اخلاقی و تصمیمگیری)، راهبردها و اقدامات (با دو مولفه تحقق پاداش از طریق عملکرد و تحقق اهداف از طریق پاداش)، شرایط مداخلهگر (با سه مولفه تفاوتهای مدیران، تفاوتهای کارکنان و تغییرات مدیران)، شرایط زمینهای (با دو مولفه عوامل تشویقکننده رفتارهای عادلانه و عوامل تهدیدکننده رفتارهای عادلانه) و پیامدها (با سه مولفه پیامدهای مربوط به مدارس، پیامدهای مربوط به کارکنان و پیامدهای مربوط به مدیران) بود. همچنین، نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که مدل رهبری عدالتمحور دارای برازش مناسبی بود و مولفههای هر یک از ابعاد بر بعد مربوط به خود و همه ابعاد بر رهبری عدالتمحور اثر معنادار داشتند (05/0>P).بحث و نتیجهگیری: با توجه به یافتهها، برنامهریزی برای استفاده از مدل رهبری عدالتمحور جهت بهبود مدیریت مدارس ضروری است. در نتیجه، مسئولان و برنامهریزان میتوانند از مدل رهبری عدالتمحور جهت بهبود عملکرد مدیران استفاده نمایند و برای آنها دورههای ضمن خدمت در قالب کارگاههای آموزشی برگزار نمایند.
سکینه رضائی سیروس؛ محمدنقی ایمانی؛ اصغر شریفی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل پیش بینی بازگشت سرمایه در آموزش و بهسازی منابع انسانی مبتنی بر مولفه های فرهنگ سازمانی و صلاحیت حرفه ای انجام شد.روش: روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده (کمی) بود. جامعۀ آماری، مدیران شهرداری شهر تهران بودند که با استفاده از فرمول کوکران و نمونهگیری تصادفی طبقهای، تعداد 315 نفر انتخاب ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل پیش بینی بازگشت سرمایه در آموزش و بهسازی منابع انسانی مبتنی بر مولفه های فرهنگ سازمانی و صلاحیت حرفه ای انجام شد.روش: روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده (کمی) بود. جامعۀ آماری، مدیران شهرداری شهر تهران بودند که با استفاده از فرمول کوکران و نمونهگیری تصادفی طبقهای، تعداد 315 نفر انتخاب شدند. گردآوری دادهها به دو روش اسنادی و میدانی (پرسشنامه استاندارد و محقق ساخته) انجام پذیرفت. در پژوهش حاضر ، به منظور تعیین روایی پرسشنامه از روایی ظاهری، محتوایی و سازه استفاده شد و برای تعیین پایایی، از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که همگی مورد تایید قرارگرفتند. برای تحلیل دادهها، از آزمونهای الگو یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار SMAR PLS و آزمون تی تک گروهی استفاده شد.یافته ها: بنابر یافته های پژوهش فرهنگ سازمانی و صلاحیت حرفه ای بر بازگشت سرمایه در آموزش و بهسازی منابع انسانی شهرداری تهران تاثیر داشت.نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش مولفههای فرهنگ سازمانی، صلاحیت حرفهای، به عنوان عوامل پیشبینی کننده بازگشت سرمایه در آموزش و بهسازی میباشند